انفجار بیروت – حقوقدان لبنانی علیه رهبران کشور اعلام جرم کرد

درارتباط با انفجار دو هفته پیش بیروت، ماجد حرب، حقوقدان لبنانی، علیه میشل عون، رئیس جمهوری، و حسن دیاب، نخست وزیر مستعفی این کشور اعلام جرم کرده است.

به گزارش عرب نیوز، آقای حرب گفته است که دو هفته قبل از انفجار، رئیس جمهوری و نخست وزیر گزارشی در مورد وجود مواد خطرناک در بندرگاه بیروت دریافت کردند اما اقدامی صورت ندادند. میشل عون گفته است که پس از دریافت گزارش، به مشاور نظامی خود دستور رسیدگی فوری داد اما مشخص نیست چرا این دستور اجرا نشد. حسن دیاب نسبت به اعلام جرم علیه او واکنشی نشان نداده است.

براساس این گزارش، مدارکی که تاکنون فاش شده نشان می دهد که مقاماتی در گمرک، سازمان بندر بیروت، سازمان اطلاعات، ارتش و قوه قضاییه لبنان از وجود نیرات آمونیوم در انبار شماره 12 بندر مطلع بودند اما در این مورد اقدامی نکردند.

در انفجار روز 4 اوت، یکصد و هشتاد تن کشته و نزدیک به شش هزار تن زخمی شدند و سی تن دیگر هنوز مفقود هستند. این انفجار بخش بزرگی از پایتخت لبنان را ویران و نزدیک به سیصد هزار تن از ساکنان شهر را بیخانمان کرده است.

تا کنون نوزده نفر که اکثرا کارمندان گمرک و سازمان بندر بیروت هستند بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته اند و روسای سازمان بندر بیروت و اداره گمرک محلی نیز اوایل هفته بازداشت شدند.بی بی سی

در پی این انفجار تظاهراتی در اعتراض به فساد و بی کفایتی تشکیلات حکومتی و تمامی تشکل های سیاسی وابسته و طرفدار آن برگزار شد و به استعفای دولت ائتلافی منجر شد. در این تظاهرات شعارهایی علیه گروه اسلامگرای حزب الله و ایران هم داده شد. حزب الله لبنان از بازیگران اصلی صحنه سیاست لبنان بوده و مخالفان این گروه آن را عامل نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشورشان می دانند.

با استعفای دولت حسن دیاب، رئیس جمهوری لبنان مشورت هایی را برای یافتن جانشین او آغاز کرده است. تا پیش از این انفجار نیز لبنان با بحران فزاینده اقتصادی ناشی از بدهی بزرگ خارجی و تظاهرات اعتراضی علیه فساد گسترده حکومتی مواجه بود.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

سازمان ملل: نزدیک به یازده میلیون افغان در داخل و بیرون از افغانستان آواره هستند

تعدادی از مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشت داده شده اند کمشنری عالی …