اهدای جایزه بین‌المللی “هاول” به توماج صالحی – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنیاد حقوق بشر (HRF) در تاریخ سوم خرداد (۲۳ مه) خبر داده بود که جایزه واتسلاو هاول در سال ۲۰۲۴ را به‌صورت مشترک به توماج صالحی، خواننده ایرانی محکوم‌به‌اعدام و دو هنرمند اویغور و ونزوئلایی اهدا می‌کند. انجمن آزادی اسلو روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد، در شانزدهمین نشست خود در اسلو در پایتخت نروژ، در یک مراسم تجلیل و قدردانی، جایزه بین‌المللی سالانه “هاول” را به توماج به‌عنوان یکی از سه دریافت‌کننده آن اهدا کرد.

هنگام اهدای جایزه، در متن قرائت شده از طرف انجمن آزادی اسلو اعلام شد که توماج محکوم‌به‌اعدام در پشت میله‌های زندان است و نمی‌تواند در این مراسم شرکت کند. در این متن با اشاره به سخنان توماج در باره امید که گفته بود “مرگ اصلی ناامیدیه، اگه ناامید بشیم حرکت نمی‌کنیم. منفعل میشیم. اگر حرکت نکنیم تمام شانس‌ها و فرصت‌هایی که داریم را از دست می‌دهیم”، از او همچون “بارقه امید، نماد مقاومت و مدافع خستگی‌ناپذیر حقوق بشر” یاد شد که مردم ایران او را “پسر ایران و قهرمان خطاب می‌کنند.” انسانی که از “عشق، صلح، همبستگی و امید” صحبت می‌کند؛ اما جمهوری اسلامی او را با اتهام “افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم می‌کند؛ انسان مبارزی که حکومت از شجاعتش، شجاعتی که “دیوار ترس از دیکتاتوری را به لرزه درآورد و از بین برد” می‌ترسد؛ انسانی که حکم اعدام گرفته است؛ چون به صدای مردم، آسیب‌دیدگان اعتراضات، خانواده کشته‌شدگان و معترضانی تبدیل شده است که با نیروهای امنیتی حکومت مبارزه کردند.

انجمن آزادی اسلو در متن قرائت شده روی سه نکته مهم هم تأکید کرد: اولاً اعلام کرد که در نبود حمایت دول غرب، جمهوری اسلامی می‌تواند معترضان بیشتری را به قتل برساند؛ ثانیاً، اعلام کرد که با وجود سرکوب‌ها، اعدام‌ها و زندانی کردن‌ها، مردم ایران همچنان برای آزادی مبارزه می‌کنند؛ و بالاخره، خطاب به حاضران در مراسم فراخوان داد برای آزادی توماج از چنگ حکومت اسلامی تلاش کنند.

تعلق جایزه بنیاد حقوق بشر به توماج صالحی یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که از یکطرف جنایات حکومت اسلامی بیش‌ازپیش در جهان محکوم می‌شود، و از طرف دیگر تلاش و عزم و شجاعت مردم برای به پایین کشیدن جمهوری اسلامی در جهان بیش‌ازپیش همبستگی جلب می‌کند و همه اینها قطعاً نقش مشوق مردم در مقاومت و مبارزه علیه حکومت اسلامی را ایفا می‌کند.

اینرا هم بخوانید

متحد و یکپارچه علیه سیرک انتخاباتی حکومت!

متحد و یکپارچه علیه سیرک انتخاباتی حکومت!حمیدتقوائی بیش از ٣٠ تشکل و جمع و فعالین …