اوپک برای سومین ماه متوالی «تولید خود را کاهش داد»

گزارش‌ها در روز پنج‌شنبه حاکی است که میزان پایبندی اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، به کاهش تولید نفت طی ماه جاری میلادی، مارس، افزایش یافته و به ۹۵ درصد رسیده است.

سازمان اوپک ۳۰ نوامبر سال گذشته، ۲۰۱۶، متعهد شد که تولید روزانه خود طی نیمه اول سال ۲۰۱۷ را حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهد.

گزارش‌ها حاکی است که در ماه ژانویه و فوریه میزان پایبندی اوپک به وعده خود ۸۲ درصد و ۹۴ درصد بود، اما خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۰۰ فروردین‌ماه گزارش داد که بر اساس برآوردها این رقم در ماه مارس به ۹۵ درصد رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که بر اساس بررسی‌های این خبرگزاری، احتمالا اوپک در ماه جاری میزان تولید خود را برای سومین ماه متوالی کاهش داده است.

رویترز می‌نویسد که امارات متحده عربی میزان بیشتری از تعهد خود به کاهش تولید را محقق کرده است و ناآرامی‌ها در لیبی و نیجریه تولید این کشورها را مقداری کاهش داده است.

جز اوپک، ۱۲ کشور غیر عضو این سازمان نیز متعهد شده‌اند که تولید خود را در نیمه اول سال جاری ۵۶۸ هزار بشکه کاهش دهند. روسیه به تنهایی ۳۰۰ هزار بشکه کاهش تولید را متعهد شده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، می‌گوید که توافق اوپک و تولیدکننده‌های غیر اوپک باعث شده است که «توازن در بازار نفت به تدریج، اما پیوسته بهبود یابد».

به گفته وی، فرایند توازن عرضه و تقاضای جهانی نفت در حال انجام است.

تولید حجم عظیمی از نفت مازاد بر تقاضای جهانی از نیمه سال ۲۰۱۴ باعث شد که توازن بازار نفت به هم بخورد و قیمت نفت از بالای ۱۰۵ دلار به زیر ۳۰ دلار در اوایل سال گذشته برسد، اما هم اکنون قیمت نفت برنت دریای شمال حدود ۵۲ دلار در هر بشکه است.

اوپک و ۱۲ کشور غیر عضو این سازمان تلاش می کنند تا با کاهش تولید، قیمت‌های جهانی نفت را بالا ببرند.

اخیرا برخی اعضای اوپک درخواست کردند که در نیمه دوم سال، تولید اوپک دوباره کاهش یابد.

در همین زمینه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز روز چهارشنبه در مسکو اعلام کرد که «احتمال تمدید توافق جهانی برای کاهش تولید نفت بالاست، اما باید نخست این مسئله به طور کامل مورد مذاکره قرار گیرد».

اوپک در ماه آینده این موضوع را بررسی خواهد کرد و در ماه مه، حدود دو ماه دیگر، اجلاس این سازمان در سطح وزرا برگزار خواهد شد.

رویترز می نویسد که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، در ماه جاری تولید خود را مقداری افزایش داده است، اما در دو ماه گذشته به قدری تولید خود را کاهش داده بود که متوسط تولید سه ماهه اول این کشور بسیار کمتر از تعهد عربستان بوده است.

عربستان متعهد شده بود که تولید خود را ۴۸۶ هزار بشکه در روز کاهش دهد، اما در عمل طی سه ماهه اول ۵۶۴ هزار بشکه کاهش تولید داشت.

رویترز می نویسد که کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه مارس حدود ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بوده است.

نیجریه و لیبی که به دلیل جنگ داخلی تولید خود را طی سال‌های گذشته کاهش داده بودند از توافق اوپک مستثنی شدند.

ایران نیز متعهد شده بود که تولید خود را تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و در نیمه اول سال به طور متوسط سه میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه تولید کند و تاکنون به تعهد خود پایبند بوده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اقتصاددان حکومتی:١٠٠٠هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه ١٤٠٣

روزنامه هم میهن:فرشاد مومنی :1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه مومنی تاکید می‌کند: …