ایران موضوع گفتگوی نتانیاهو و پوتین

نخست وزیر اسرائیل مدعی شد: ما پیروزی خود در ان زمان را با برگزاری جشن “پوریم” گرامی می‌داریم. این جشن بر اساس سنت یهود، پیروزی یهودیان علیه “هامان” وزیر ایرانی است که قصد نابودی یهودیان را داشت.

بر اساس کتاب استر در عهد عتیق، “هامان” توانسته بود رضایت پادشاه پارس را برای قتل یهودیان جلب کند. اما همسر پادشاه، ملکه استر، که یهودی بود نقشه هامان را خنثی کرد و در نهایت هامان به دستور پادشاه اعلام شد.

نخست وزیر اسرائیل افزود: اما امروز، ایران کنونی تلاش دیگری برای نابودی قوم یهود را آغاز کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در پاسخ گفت: ما اکنون در جهان متفاوتی زندگی می‌کنیم. بهتر است که از حال و اکنون سخن بگوییم.

بنیامین نتانیاهو، آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را شاهدی بر ادعای نابودکردن اسرائیل عنوان نمود و گفت: آنها به وضوح ادعای نابودی اسرائیل را بیان می کنند و بر روی موشک‌های بالستیک نیز شعار نابودی اسرائیل را درج کرده‌اند.

 

روزنامۀ فرانسوی “لوموند” در شمارۀ امروزش در مطلبی مفصل و با اشاره به سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه نوشت که دولت تل آویو در پی پشتیبانی روسیه علیه ایران در سوریه است. “لوموند” یادآور می شود که در پنجم مارس گذشته نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت که نیروهای زمین و دریایی جمهوری اسلامی ایران در پی استقرار و حضور دائمی در سوریه هستند و می کوشند تدریجاً در بلندی های جولان جبهۀ تازه ای علیه اسرائیل باز کنند.

“لوموند” به اظهارات مدیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل اشاره کرده که می گوید : جمهوری اسلامی ایران پس از سقوط شهر حلب در پی تحکیم محور شیعی است و این محور نه فقط خطری علیه امنیت اسرائیل و سنی ها سوریه، بلکه نیز تهدیدی بزرگ علیه امنیت کشورهای سنی منطقه و اقلیت های سنی در روسیه و چین است. مدیر کل وزارت اطلاعات اسرائیل سپس افزوده است که باید مانع از استقرار درازمدت نیروهای دریایی و زمینی جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان در سوریه شد. اسرائیل استقرار درازمدت نیروهای زمینی ایران در سوریه را کابوسی برای خود می داند.
“لوموند” در گزارش خود اضافه می کند که بنیامین نتانیاهو پیش از سفر به مسکو طی چند نوبت با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفتگوی تلفنی انجام داد. هدف از این گفتگوها، به نوشتعۀ لوموند، تغییر توازن قوا به سود خود در ملاقات با ولادیمیر پوتین است. به گفتۀ کارشناسان اسرائیلی، هدف نخست وزیر اسرائیل جلب پشتیبانی روسیه برای بیرون راندن حزب الله لبنان و نیروهای جمهوری اسلامی ایران از سوریه است.

رییس وزارت اطلاعات اسرائیل معتقد است که روسیه و ایران، برغم همکاری شان در سوریه، لزوماً نظرات و منافع مشترکی ندارند. همین منابع می افزایند که روسیه برای دستیابی به صلح ناگزیر است که همسویی آمریکا و کشورهای سنی مذهب منطقه را جلب کند. برای نمونه، روسیه نمی تواند بهای نفت را بدون موافقت عربستان افزایش بدهد.رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …