ایرنا:روزهای پرتلاطم برای کارگران خوزستانی در سال 97

ایرنا:روزهای پرتلاطم برای کارگران خوزستانی
سال 97 سالی پر تلاطم برای کارگران خوزستانی بود به طوریکه هزاران کارگر بارها برای معوقات و تعطیلی خطوط تولید دست به تجمع شدند اما در این میان نام کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه شوش و گروه ملی فولاد بیش از مابقی بر سر زبان ها افتاد.
حدود چهار هزار کارگر بخش های مختلف شرکت نیشکر هفت تپه در سال 97 برای پرداخت حقوق های معوق خود مقابل این شرکت تجمع می کردند.
شرکت کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 توسط سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.
اگرچه کارگران این شرکت در جریان اعتراضات، همواره خود را از آشوبگران و رسانه های معاند جدا کرده اند اما این رسانه ها با موج سواری بر حوادث کارگری هفت تپه شوش سعی در القای اهداف خود داشتند، با گذشت بیش از چند ماه از پایان تجمعات روزانه کارگران اما برخی شبکه های بیگانه با سناریوسازی برای 2 متهم این پرونده همچنان سعی در بهره برداری های سیاسی خود دارند.
دیگر حادثه کارگری سال گذشته تجمعات گروه ملی فولاد بود که بارها درخواست تحقق خواسته های خود _ دولتی شدن این شرکت و فعالیت خطوط تولید کارخانه و پرداخت حقوق و مزایا را داشتند.
این واحد صنعتی در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت های زیر مجموعه امیر منصور آریا واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور، در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و در نهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد.
مشخص نبودن وضعیت این شرکت سبب به بار آمدن زیان انباشته در این مجتمع فولادی شد و این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بود، اکنون فقط با بخشی از ظرفیت خود کار می کند.
خوزستان به دلیل دارا بودن تعداد بالای واحدهای صنعتی و سابقه طولانی فعالیت صنایع بزرگ در آن، به عنوان یک استان با وجهه کارگری شناخته می شود که همواره نقش مهمی در تحولات اقتصادی و پیشرفت کشور داشته است.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …