بازرسان سازمان ملل خواستار تحقیق درباره حملات آمریکا و روسیه در سوریه شدند

رادیوفردا:بازرسان جنایات جنگی سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۱۵ اسفندماه، رسما خواستار تحقیق روسیه و ائتلاف تحت رهبری آمریکا درباره کشتار غیرنظامیان در خاک سوریه شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر ژنو در سوئیس، بازرسان سازمان ملل از آمریکا و روسیه خواسته‌اند تا درباره حملات هوایی سال گذشته خود در سوریه تحقیق کنند.

به گفته این بازرسان، این حملات هوایی به «کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی» انجامیده است که «ناقض قوانین بین‌المللی است».

از جمله این حملات یکی هم در نوامبر سال ۲۰۱۷ در بازاری در غرب شهر حلب اتفاق افتاد که دست‌کم ۸۴ کشته بر جای گذاشت.

یک هواپیمای روسی مسئول این کشتار اعلام شد.

طبق گزارش بازرسان سازمان ملل، یک حمله هوایی به دست ائتلاف تحت رهبری آمریکا هم که در نزدیکی شهر رقه در ماه مارس سال گذشته میلادی اتفاق افتاد «جان ۱۵۰ ساکن یک مدرسه را گرفت».

یک عضو کمیته تحقیق سازمان ملل درباره سوریه گفت: «همان‌طور که به ائتلاف برای تحقیق فشار آوردیم، مقامات روسیه نیز باید در این باره تحقیق کرده و یافته‌های خود درباره این حمله را ارائه کنند».

خواسته انتقادی بازرسان سازمان ملل یک روز پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده همکاری «بی‌رحمانه» روسیه با حکومت بشار اسد در جریان حملات اخیر در غوطه شرقی را محکوم کرد.

آمریکا گفت که روسیه پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس، ده‌ها حمله هوایی در سوریه انجام داده ‌است.

با وجود اعلام آتش‌بس در سوریه، عملیات ارتش و حامیان آن در غوطه شرقی، و نیز عملیات ارتش ترکیه در شمال‌غرب سوریه ادامه داشته‌ است.

هم دولت ترکیه و هم اسد و حامیانش می‌گویند در عملیات جاری در حال نبرد با گروه‌های «تروریستی» هستند و آتش‌بس شامل این عملیات نمی‌شود.

صدها نفر، از جمله کودکان و زنان، در جریان حملات اخیر در غوطه شرقی کشته شده‌اند.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، روز یک‌شنبه اعلام کرد که نیروهای اسد اکنون نزدیک به ۲۵ درصد غوطه شرقی را در کنترل خود دارند.

اینرا هم بخوانید

فضای آموزشی در تسخیر «بچه‌پولدارها»/«فرزندان کارگران» از تحصیل تَرد شدند

ادامه بحران اقتصادی باعث شده تا اقشار متوسط و روبه‌پایین جامعه رفته رفته از صحنه …