بالاترین نهاد حقوق بشری سازمان ملل: اعدام دو نوجوان در ایران اسفناک است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، بالاترین نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر در سازمان ملل، جمعه ۱۳ اردیبهشت(سوم مه) در یک کنفرانس مطبوعاتی به اعدام دو نوجوان در شیراز اعتراض کرد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: “اعدام دو نوجوان ۱۷ ساله در ایران، به اتهام دزدی و تجاوز، آن هم پس از دادگاهی که به نظر می‌رسد به طور جدی قواعد بنیادین یک دادرسی عادلانه را زیر پاگذاشته، اسفناک است”.

او روز جمعه بار دیگر از مقامات ایران خواست که تضمین دهند که احکام صادره برای اعدام مجرمان نوجوان در ایران متوقف خواهد شد.

سازمان عفو بین الملل می گوید ایران هفته پیش دو پسر زیر ۱۸ ساله را بعد از زدن شلاق در شیراز اعدام کرده است.

بر اساس این بیانیه مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۸ در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند. آنها دو سال پیش یعنی در سن ۱۵ سالگی به جرم “چندین فقره تجاوز جنسی” بازداشت شده‌‍ بودند.

اکنون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این کنفرانس خبری بار دیگر بر ممنوعیت اعدام کودکان مجرم در میثاق‌ بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین کنوانسیون حقوق کودک تاکید کرده است و گفته ایران به هر دوی این اسناد بین‌المللی پیوسته است.

او هر دوی این اعدام‌ها را مایه انزجار دانست.

به باور کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با این دو نوجوان “بدرفتاری” شده بود و رویه قضایی آنها معیوب بوده است.

عفو بین الملل گزارش داده که آنها تا اندکی پیش از اجرای حکم از آن خبر نداشتند و “آثار جراحات شلاق روی جسد آنها نشان از این دارد که پیش از اعدام شلاق خورده بودند.”

بر مبنای میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی شلاق زدن نیز ممنوع است اما به گفته این سازمان خانواده ها و وکلای متهمان هم از برنامه اعدام آنها خبر نداشتند.

اکنون دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز تأیید کرده است که بر پایه اطلاعاتی که به دست آورده است که این دو کودک برای مدت دو ماه در بازداشتگاه پلیس نگه داشته شدند و در این مدت از حق برخورداری از وکیل برخوردار نبودند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین تایید کرده است که این دو نوجوان با کتک و بدرفتاری مواجه شده و برای اعتراف نادرست تحت فشار قرار گرفته‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

لوموند: جمهوری اسلامی به کمک روسیه در پی خرید اورانیوم از نیجر است

روزنامۀ فرانسوی لوموند به نقل از چند منبع آمریکایی و آفریقایی تأیید می‌کند که جمهوری …