بایدن دنبال راه‌های جایگزین مذاکرات احیای برجام

خبرگزاری بلومبرگ از قول منابع آگاه گزارش داده است که با توجه به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام، دولت بایدن دنبال گزینه‌های جایگزین از جمله لغو محدود تحریم‌های ایران در ازای توقف بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای حساس جمهوری اسلامی است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه، ۱۸ مرداد، منتشر شده است، ایران با شتاب در حال گسترش برنامه هسته‌ای است و در صورت تداوم این روند، بازگشت به برجام عملا بی‌معنی می‌شود و طرفین باید دنبال یک توافق جدید باشند؛ از همین رو دولت بایدن به دنبال گزینه‌های جایگزین برای توقف برنامه‌ هسته‌ای ایران است که از رسیدن به این مرحله جلوگیری کند.

این گزارش می‌افزاید بخشی از تصمیم جدید آمریکا مربوط به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران است که منجر به روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی شد و عوامل دیگری مانند حمله اخیر موشکی حزب‌الله لبنان به اسرائیل، همچنین حمله پهپادی اخیر به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان نیز در تصمیم‌گیری آمریکا دخیل هستند.

دولت آمریکا کماکان بر از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین اصرار دارد ولی مطمئن نیست که دولت رئيسی آمادگی لازم برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام را دارد یا نه و دنبال چه مسیری است.

یک مقام اتحادیه اروپا روز شنبه ۱۶ مرداد از آمادگی دولت ابراهیم رئیسی برای از سرگیری مذاکرات وین و تلاش به‌منظور احیای توافق هسته‌ای برجام طی هفته‌های آتی خبر داد ولی به زمان دقیق آن اشاره نکرد.

امانوئل مکرون، رئيس جمهور فرانسه، نیز امروز در تماس تلفنی با ابراهیم رئيسی، رئيس جمهور ایران، خواستار شروع دوباره مذاکرات شده است.

ابراهیم رئیسی نیز در این تماس تلفنی خواستار توجه به حقوق ایران در مذاکرات احتمالی شده است.

نشریه بلومبرگ در گزارش خود همچنین با اشاره به اینکه توافق با ایران باید این ضمانت را ایجاد کند که ایران حداقل تا یک سال با بمب هسته‌ای فاصله دارد، نوشته است دولت آمریکا دیگر مانند گذشته قادر به استفاده از اهرم‌های تحریم نیست و ایران نیز به رغم فشار تحریم‌ها، حاضر به توافق نیست.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

۲۸ صفحه اینستاگرامی «هنجارشکن» در کیش مسدود شد

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی جزیره کیش گفته است: در راستای اجرای طرح نور …