بحران اوکراین؛ قیمت نفت به ۱۰۶ دلار رسید

ا تشدید حمله روسیه به شهرهای مختلف اوکراین و تنش میان غرب و مسکو، قیمت هر بشکه نفت برنت در معاملات امروز بازارهای جهانی به ۱۰۶ دلار در هر بشکه رسیده است.

این نرخ، بالاترین قیمت نفت در هفت سال اخیر – از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون- بوده است.

قیمت نفت در حالی افزایش دارد که بگفته وزیر صنایع ژاپن، اعضای آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرده‌اند مجموعا ۶۰ میلیارد بشکه از ذخایر خود را روانه بازار کنند تا قیمت نفت را در بازار کاهش دهند.

سهم آمریکا از این حجم نفت حدود ۳۰ میلیارد بشکه است.آژانس بین‌المللی انرژی ۳۱ عضو دارد که عمدتا کشورهای صنعتی هستند و امروز اجلاسی ویژه برگزار کردند.

با وجود این تصمیم، افزایش قیمتها در بازار نفت ادامه یافت.

پس از معرفی تحریم‌های گسترده کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، بعضی از خرید نفت از روسیه خودداری می‌کنند هر چند نفت فعلا مشمول تحریمها نیست.

با افزایش تقاضای جهانی نفت و از سرگیری فعالیتهای صنعتی پس از کرونا، عرضه نفت در شرایط فعلی جوابگوی تقاضا نیست که بحران اوکراین به وخامت اوضاع افزوده است.

روسیه یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان است که روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند؛ اختلال در عرضه نفت روسیه می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت نفت هم منجر شود.

آژانس بین‌المللی که در سال ۱۹۷۴ میلادی تاسیس شد، یک نهاد نظارتی بر بازار انرژیست و بر اساس اساسنامه خود، هماهنگی و پاسخ جامع به اختلال در عرضه نفت در بازار، یکی از وظائف آن است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

نماینده مجلس:ازدحام در دفاتر پلیس به واسطه توقیف خودروهای خانم‌های بی‌ حجاب به قدری بود که انگار یک همایش است

 سیدمرتضی حسینی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس و نماینده میانه در مجلس گفته …