بحران کمبود معلم و بحران رژیم اسلامی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که در سال تحصیلی جدید با کمبود ۷۰ الی ۸۰ هزار معلم روبرو خواهیم بود. بعلاوه بنا بر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس تا مهرماه سال جاری ۷۲ هزار معلم دیگر بازنشسته خواهند گشت.

سیستم آموزشی در نظام سرمایه‌داری پیش از هر چیز معطوف بر بازتولید اساسی‌ترین کالا یعنی نیروی کار به‌عنوان عامل اصلی تولید ارزش و سود عمل می‌کند. از دیگر سو، آموزش همگانی و رایگان در همه سطوح و مبتنی بر کیفیت و استانداردهای جهانی از جمله حقوق پایه‌ای کودکان و جوانان در جامعه سرمایه‌داری است که به یمن مبارزات طبقه کارگر و دیگر اقشار محروم جامعه در برخی کشورها به چنگ آمده است.

رژیم اسلامی بنا بر ماهیت بحران‌زا و ضدانسانی‌اش هم ضرورتاً در تضاد با مقتضیات بازتولید یک اقتصاد سرمایه‌داری متعارف عمل می‌کند و هم حقوق پایه‌ای شهروندان از جمله حق آموزش را پایمال می‌نماید. اسلامی بودن حکومت و عدم ادغام رژیم اسلامی در چرخه تولید سرمایه و بازار جهانی، در شکل بحران مزمن اقتصادی و به‌تبع آن بحران اجتماعی و سیاسی بروز می‌کند. عدم وجود سرمایه و تکنولوژی بازتولید چرخه انباشت سرمایه در شکلی متعارف را امکان‌ناپذیر می‌سازد. اقتصاد دزدسالار جمهوری اسلامی نتیجه ضروری بحران مزمن فوق‌الذکر است. بحران سیستم آموزشی در رژیم اسلامی نیز بازتابی از این بحران همه‌جانبه حکومت الله است.

رژیم برای ادامه ادعای سهم از قدرت در منطقه راهی جز تقویت نیروهای تروریستی اسلامی در منطقه و جهان و دامن‌زدن به کشمکش و جنگ ندارد. حمله مستمر به حقوق پایه‌ای و جهان‌شمول شهروندان، خفقان، سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام متمم این سیاست مبتنی بر بحران جمهوری اسلامی در داخل کشور است. تأمین هزینه ده‌ها میلیارددلاری دستگاه سرکوب در داخل و تسلیح نیروهای نیابتی در منطقه، ادامه‌کاری مراکز تولید جهل و خرافه و استمرار پر کردن جیب آخوندهای میلیاردر و اعوان‌وانصار بیت رهبری تنها با تحمیل فقر و فلاکت و استثمار مضاعف به شهروندان که نتیجه‌اش من‌جمله کمبود معلم و سایر امکانات ضروری در مدارس است، امکان‌پذیر است.

تحقق کامل حقوق پایه‌ای انسان در ایران به سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی گره‌خورده است. بر افراشتن پرچم مطالبه برخورداری از مواهب علمی امروزی و حق آموزش رایگان و در خورشان انسان در جریان اعتراضات گامی اساسی در این راستا است.

اینرا هم بخوانید

بازداشت وحشیانه نوجوان افغانستانی در ایران – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۸۰۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …