بحرین “دوری از ایران” را پیش شرط برقراری روابط مجدد با قطر اعلام کرد

شیخ خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر امور خارجه  بحرین، قطر را مسئول شکست تلاش‌های کویت برای حل بحران پیش آمده میان قطر و همسایگان دانست. با اینحال او از تلاش‌های شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت در کنترل دامنه بحران تمجید کرد.

وی روز پنج‌شنبه 8 ژوئن 2017 در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: «من قطر را مسئول شکست این تلاش‌ها می‌دانم، زیرا که به شیخ صباح فرصت نشاندن همه طرف‌های بحران دور یک میز را ندادند. مسئولیت نتایج، پیامدها و موفقیت این تلاش‌ها متوجه قطر است.»

وزیر امور خارجه بحرین تاکید کرد: «بحرین بیشترین کشوری است که از سیاست‌های قطر ضربه خورده است. بحرین از توطئه‌های قطر در زمینه حمایت از خرابکاران و سازمان‌هایی که علیه بحرین کار می‌کنند و همچنین از سیاه‌نمایی‌های رسانه که قطر از طریق بازوهای رسانه‌ای‌اش علیه پادشاهی بحرین رو داشت، متحمل سختی‌های فراوانی شد.»

او توضیح داد که شرط برقراری روابط مجدد با دوحه تصحیح سیاست‌های قطر و روندی است که این کشور در پیش گرفته و همچنین دوری از ایران به عنوان دشمن اول [کشورهای] خلیج که برای تسلط بر کشورهای خلیج توطئه می‌کند، است.

وی درباره نتایج دیدار روز گذشته (7 ژوئن) خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالله و پادشاه بحرین گفت: «اتفاق نظر، هماهنگی و موضع‌گیری واحدی بین دو طرف وجود دارد و دو کشور دارای پیوندهای مستحکمی هستند.»

آل‌خلیفه درباره اقداماتی که دوحه علیه منامه انجام داده نیز توضیح داد: «از 20 یا 21 سال پیش تلاش‌هایی ضد بحرین وجود داشت تا آنکه در سال 2011 آنها موضعی موافق با اتفاقاتی که در بحرین رخ داد، اتخاذ کردند و به نمایندگی از خرابکاران سخن گفته و یا از آنها حمایت می‌کردند. شبکه الجزیره تصویر نامناسبی از بحرین و بحرینی‌ها ارائه می‌کند. آنها همچنین از موسسات بین‌المللی که موضوع حقوق بشر را به عنوان یک حرفه انجام می‌دهند، برای تمرکز روی پادشاهی بحرین حمایت می‌کنند. این موضوعی است که سال‌ها از آن رنج بردیم. آنها همچنین در امور فراوان دیگری دخالت کردند.»العربیه

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …