این تصاویر پس از آزاد سازی شهر از تصرف گروه داعش طی نبردی 9 ماهه دارد.

در تصاویر منتشره در روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ده‌ها مظنون به عضویت در داعش دیده می‌شوند که در زندانی موقت در جنوب موصل، تلنبار شده‌اند.

این در حالی است که برخی از سربازان و افسران عراقی و نیروهایی از شبه‌نظامیان حشد الشعبی، تشنه انتقام هستند و سازمان ملل متحد، نگران عملیات کشتار غیر قانونی در حق متهمان است.

این گزارش به نقل از یک ستوان عراقی که هویتش فاش نشده، نقل کرده که در توصیف مظنونان گفته است: «این‌ها انسان نیستند».

این افسر عراقی گفته است که برخی از اسرا را پس از بازجویی «به جهنم» فرستاده، زیرا آن‌ها «مستحق مرگ هستند».

ویدیویی که چند روز پیش منتشر شد، برخی از نظامیان عراقی را در حالی نشان داد که شماری از افراد بی سلاح را از ساختمان بلند به پایین پرتاب کرده و پس از برخوردشان با زمین، به سمت آن‌ها آتش شلیک می‌کنند.

در زندانی که موقت نامیده می‌شود، عکس‌های جدیدی نشان می‌دهد که شمار زیادی از زندانیان در مکانی تنگ بر روی زمین نشسته‌اند در حالی که دمای هوا 45 درجه است و مکان نگهداری، فاقد برق و تهویه است.

منابع می‌گویند که شمار زیادی از اسرا، درچار تورم ساق پا شده‌اند زیرا تنگی مکان، مانع حرکتشان می‌شود. بیماری‌هایی هم میان آن‌ها منتشر شد و هرکس از آن‌ها به بیمارستان منتقل شود، با دست یا پایی قطع شده باز می‌گردد.

یک افسر عراقی که با این بازداشتگاه در ارتباط است، در این باره گفت: «حدود 370 زندانی در این بازداشتگاه حضور دارند».

او افزود: «زندانیان به بیماری‌های زیادی مبتلا هستند که بیماری‌های پوستی بخشی از آن است زیرا در معرض نور آفتاب قرار نمی‌گیرند. اکثر آن‌ها هم به خاطر ساق پاهای متورمشان، توانایی راه رفتند دارند. مکان بسیار تنگ است و توانایی حرکت در آن را ندارند».

این افسر به این مساله اشاره کرد که بیش از 1150 زندانی، در سه ماه گذشته، از این بازداشتگاه عبور کردند و 540 تن از آن‌ها برای انجام تحقیقات بیشتر، به بغداد فرستاده شدند.

او افزود که 2800 زندانی دیگر، در پایگاه هوایی «القیاره» در جنوب موصل نگهداری می‌شوند و صدها تن دیگر در پایگاه‌های کوچکتر دیگر زندانی هستند.

اسرایی که با نمایندگان سازمان اطلاعات نظامی عراق دیدار کردند، اصرار دارند که بی‌گناه هستند. یکی از آن‌ها گفت: «تنها شمار اندکی از کسانی که اینجا هستند، داعشی هستند».

یکی از زندانیان هم به دور از حضور نگهبانان گفت: «هشت ماه پیش مرا اینجا آوردند. خورشید را تنها یک بار دیدم».او توضیح داد که یک کارمند غیر نظامی است و در چند مناسبت، میان بغداد و موصل، رفت و آمد کرده بود.او تاکید کرد دستکم دو زندانی را می‌شناسد که به دلیل شرایط بد بازداشتگاه، جانشان را از دست دادند.