بدهی 60 میلیارد تومانی 5 نفر به صندوق ذخیره فرهنگیان

مهدی نیکدل، مدیر عامل صندوق دخیره فرهنگیان امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه میزان تخلف و وام های بازگردانده نشده در شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان چقدر است، گفت: در شرکت‌های زیر مجموعه سرمایه‌گذاری فرهنگیان، 4- 5 نفر حدود 60-70 میلیارد تومان وام گرفته‌اند و پس نداده‌اند که در حال حاضر ما خودمان از این افراد شکایت کردیم و سیستم قضایی هم پیگیر است. البته این عدد را شنیده‌ام و دقیقا مطمئن نیستم. از طرفی دیگر برخی از بدهکاران به صورت مشروط آزاد شده‌اند و با ما مذاکره کردند که پول را بدهند.

وی همچنین از امکان استمرار عضویت بازنشستگان در صندوق ذخیره خبر داد و گفت: همان پولی که بازنشستگان در پایان خدمت از صندوق می‌گیرند را ما در قالب وام 3 ساله با 2 درصد بهره به آنها می‌دهیم و بر این اساس 5 سال باید عضویت اجباری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 888 هزار نفر عضو صندوق هستند و واریزی آنها از ابتدا تاکنون 1434 میلیارد تومان بوده است ادامه داد: در حالی که واریزی سهم دولت 635 میلیارد تومان است و علت این است که در برنامه پنجم غفلت شد و مصوبه واریز سهم دولت لحاظ نشد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: سود سرمایه گذاری های انجام شده در 21 سال گذشته به 4074 میلیارد تومان رسید و در مجموع می توان گفت سرجمع واریزی حق عضویت اعضاء، سهم دولت و سود حاصله 6143 میلیارد تومان است که با احتساب پرداختی بازنشستگان از ابتدا تاکنون که 1523 میلیارد تومان است؛ می توان گفت مانده ارزش دفتری سهم الشرکه اعضا 4620 میلیارد تومان است.

نیکدل به سهام 46.5 درصدی صندوق ذخیره در بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: به میزان سهمی که داریم می‌توانیم هیات مدیره تعیین کنیم و ضوابط آن زیر نظر بانک مرکزی است. از 5 دی ماه سال گذشته پروسه تغییر هیات مدیره را شروع کردیم اما هنوز اعضای هیات مدیره روی صندلی های خود در بانک سرمایه ننشسته‌اند.

وی با اعلام اینکه کمتر از 5 درصد دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه است گفت: میزان سرمایه گذاری صندوق ذخیره در پتروشیمی 1041 میلیارد تومان، ملک و ساختمان 779 میلیارد تومان، بانک، بیمه، سهام بورسی و غیر بورسی 2209 میلیارد تومان، خدمات رفاهی 545 میلیارد تومان و صنایع آموزشی 46 میلیارد تومان بوده است.

نیکدل در ادامه با بیان این مطلب که پیگیری موضوع بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان توسط وزارت اطلاعات دولت یازدهم انجام شده است، گفت: در پرونده بانک سرمایه، برخی بدهکاران بانکی آزاد شده اند تا بروند و اموال خود را تبدیل به پول کنند تا بدهی خود را بپردازند؛ بدهکاران بانک عمدتا افراد مشهور و صاحب دارایی هستند و توان باز پرداخت دارند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره امکان عضویت دانشجومعلمان در صندوق گفت: چنین موضوعی در اساسنامه هم برای عضویت اولیای دانش آموزان و دانشجومعلمان آمده اما هنوز سازوکار آن دیده نشده است.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه درخواست می کنم که افراد صندوق ذخیره را قربانی اغراض سیاسی خود نکنند، گفت: طرح مساله بانک سرمایه یک فرصت ارزشمند است و از قوه قضاییه برای ورود به این موضوع و پیگیری وصول مطالبات به بانک تشکر می کنیم.

وی اضافه کرد: بهترین راه این است که دارایی های صندوق در بورس سرمایه گذاری شود؛ چرا که شفاف تر است. باید این بی اعتمادی که در میان فرهنگیان در ارتباط با صندوق پیش آمده را برگردانیم و از تصدی گری و کارخانه داری و بنگاه داری بپرهیزیم.

نیکدل در پاسخ به پرسشی درباره زمان استقرار هیات مدیره جدید گفت: مدیرعامل جدید مدیر عاملی نیست که زیربار مصوبات غیرقانونی برود. مجمع عمومی را طی چند هفته آینده برگزار و هیات مدیره جدید را مستقر می کنیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد:  فشاری از سوی بدهکاران بانک سرمایه که البته از بانک های دیگر هم وام گرفته اند و 8 تا 10 نفر هستند، بر روی مدیرعامل وارد می شود تا اموال بلاءاستفاده خود را تهاتر کنند اما مدیرعامل جدید زیر بار نرفته است.

نیکدل همچنین درباره مدیرعامل قبلی صندوق ذخیره گفت: مدیرعامل قبلی صندوق سال گذشته دستگیر شد اما با وثیقه 2 تا 5 میلیاردی آزاد شده است.

وی همچنین درباره مطالبات صندوق از دولت، گفت: ما از محل واریز سهم دولت به صندوق که در قانون آمده است 122 میلیارد تومان از دولت طلب داریم که مربوط به برنامه چهارم توسعه است. 800 میلیارد تومان هم مربوط به برنامه پنجم توسعه است که البته چون در برنامه پنجم توسعه دیده نشده بود دولت آن را قبول ندارد و ما تلاش می کنیم بتوانیم آن را بگیریم اما برای سال جدید 100 میلیارد تومان بودجه برای ما دیده شده است. سال گذشته 250 میلیارد تومان سهم الشرکه میان اعضای صندوق توزیع شده است.ایلنا

اینرا هم بخوانید

اقتصاددان حکومتی:١٠٠٠هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه ١٤٠٣

روزنامه هم میهن:فرشاد مومنی :1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه مومنی تاکید می‌کند: …