“برجام” یک ساله شد!

“برجام” یک ساله شد! “خطر” به میدان آمدن مردم و وضعیت “پسابرجامی” حکومت!

یک سال پیش حکومت مجبور شد رسما از سیاست دست یابی به سلاح هسته ای عقب نشسته و “توافق وین”  و بعدا “برجام” را بپذیرد.با اجرای توافق” برجام ” اوضاع  زندگی و معیشتی کارگران و مردم به مراتب بدتر شده.رکود اقتصادی تشدید شده، بیکاری و گرانی افزایش یافته،شاخص فلاکت اقتصادی به 60 درصد نزدیک شده و…،رویارویی حکومت و مردم در دوره پسابرجام وارد فاز جدیدی شده است….

پس از “نرمش قهرمانانه خامنه ای” حکومت از سیاستهای هسته ای اش در جریان مذاکرات طولانی وین و ژنو، بالاخره حکومت رسما عقب نشینی و شکست  سیاست دست یابی به سلاح هسته ای را اعلام کرد. آنچه که از آن به عنوان “توافق وین” نامبرده میشود و مراحل اجرایی آن در دیماه سال گذشته به عنوان “برجام” اعلام شد، نهایتا مهار سیاست هسته ای حکومت و جلوگیری از دست یابی اش به سلاح هسته ای با قبول تعهدات در برابر کشورهای 5+1 می باشد. در اقدام بعدی “توافق برجام” سال گذشته تصویب و در حال اجرا می باشد.

اجرای”برجام” وارد دومین سال خود شده است.وضعیت حکومت بعد از برجام چگونه است؟ “دستاوردهای برجام” برای حکومت چه بود؟توافق هسته ای دعواهای جناح های حکومتی را تشدید کرد. درحالیکه خامنه ای ضمن ئائید این توافق مدام از “نفوذ دشمن” و آمریکا میگوید، دولت روحانی  از آن به عنوان یک “پیروزی برد- برد”  ویک “دستاورد”یاد کرده و تمام قد در برابر فشار جناح مقابل، از آن دفاع می کند. وعده و وعیدهایی که روحانی و دولتش در باره  اجرای برجام داده و مخالفت هایی که جناح رقیب با آن سرداده، امروز به یک اختلاف و دعوای جدی جناح حکومتی تبدیل شده است.تشدید اختلافات حکومتی!

هر دوجناح حکومت امروز به ارزیابی این توافق پرداخته و اندر باب “محسنات و مضرات” آن مدام سخن میگویند.دولت روحانی وعده گشایش اقتصادی، ارتباط با جهان،بهبود معیشت و زندگی مردم را داده بود و بیت رهبری و باندهایش مدام به “سیاه نمایی” این توافق پرداخته و آن را عقب نشینی و حتی جام زهر کشنده تر از پایان جنگ ایران و عراق می نامند.

اما تاثیرات اجرای برجام  بر زندگی و معیشت مردم چه بوده؟ نفع آن برای حکومت چه بوده است؟

علیرغم وعده های  دولت روحانی مبنی بر بهبود اوضاع بعد از توافق، گشایشی در زندگی مردم پیش نیامده. رکود اقتصادی تشدید شده، موج ورشکستگی واحدهای صنعتی وتولیدی ادامه دارد. گرانی و بیکاری افزایش یافته، ارزش پول حکومت هر روز سقوط می کند،شاخص فلاکت اقتصادی در مقایسه با قبل از برجام 11 درصد بالارفته و به رقم نزدیک به 60 درصد رسیده است.امید دولت به افزایش سرمایه گذاریهای خارجی با موانع مهم سیاسی و قانونی روبرو می باشد. در این میان دولت روحانی در توجیه این وضعیت مدام مردم را به “صبر و تحمل” فراخوانده تا این دوره را از سر بگذرانند.

اجرای توافق برجام برای دولت چه چیزی داشته؟ مهمترین نقطه آزاد سازی دارایی های حکومت بوده است. ارزش این دارایی ها نزدیک به 30 میلیارد دلار حدس زده میشود. در یک سال گذشته نزدیک به 12 میلیارد دلار از این پول ها به شکل پول نقد، طلا و یا در قالب پول های اعتباری به حکومت برگردانده شده است. فروش نفت افزایش یافته و درآمدهای نفتی بالا رفته. این پول ها را حکومت دریافت کرده وصرف لفت و لیس و دزدیهایشان کرده است.

یک فاکتور مهم و تعیین کننده در اوضاع پسا برجام، گسترش اعتراضات و مبارزات کارگران و مردم می باشد، که در یک سال گذشته مدعی تر، بخشا در ابعاد اجتماعی سازمانیافته ترو با مطالبات روشنتربه میدان آمده است می باشد. دعوای  جناح ها بالا گرفته و مردم بخشا این وضعیت را به حکومت تحمیل کرده اند.رابطه مردم با حکومت  بعد از برجام وارد فاز دیگر شده است. سطح توقعات و خواستهای مردم بالا رفته. اکنون دیگر مردم در ابعاد وسیعتری متوجه شده اند که برجام اوضاع زندگی و معیشت مردم و تحمیل فقر وفلاکت را بیشتر و بیشتر کرده است. سیاستهای تحمیل ریاضت کشی اقتصادی دولت روحانی ، این بار به بهانه برجام دمار از روزگار مردم درآورده است. مردم امیدی به بهبود اوضاع ندارند.

گسترش اعتراضات کارگران و مردم در برابر سیاست های حکومت، مقاومت و مبارزات بخشا سازمانیافته تر و سراسری تر در برابر این سیاستها،آن هم در شرایطی که صفوف حکومت در شکننده ترین دوره اش می باشد؛خواب آرام را از چشمان حکومت سرمایه داران آدمکش اسلامی ربوده است.اعترافات جناح های حکومتی به این وضعیت شکننده شان در برابر”خطر” به میدان آمدن مردم و دخالتشان در تعیین روندهای آتی در جامعه ایران از پائین و به نفع مردم،، ترس و وحشت به جان حاکمان انداخته است. فاکتوردخالت مردم در این اوضاع و نوع رابطه شان در دوره پسا برجام برای حکومت ، به اعتراف همه باندهای حکومتی، اثرات و تبعات جدی و خطرناکی  برای موجودیت حکومت خواهد داشت. بی اگر نیست که در گرماگرم دعواها و جنگ جناح های حکومتی، هر دوی اینها به همدیگر “خطر مردم” را نشان داده و به تقلا برای سرو سامان دادن به صفوف در هم ریخته شان در برابر تعرض احتمالی مردم بر آمده اند. اوضاع پسابرجامی فرجام خوبی برای حکومت نخواهد داشت.

محمد شکوهی

27 دیماه 1395، 16 ژانویه 2017

 

 

 

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

اعتصاب هزاران کارگر پروژه ای بر شدت گرداب بلعنده حکومت می افزاید- مهران محبی

معرکه گیری های انتخاباتی جنایتکاران و دزدان برای جلب و جذب یک عده ای هر …