برگزیت؛ حمایت کابینه بریتانیا از پیش‌نویس توافق ترزا می با اروپا

بی بی سی: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ( ۱۴ نوامبر) جلسه‌ای با اعضای کابینه‌اش برگزار کرد تا حمایت آنها از پیش‌نویس توافقی با اتحادیه اروپا را جلب کند.

جلسه کابینه چند ساعت بیشتر از مدت تعیین‌شده به درازا کشید و سرانجام خانم می اعلام کرد که کابینه از پیش‌نویس او برای توافق برگزیت حمایت می‌کند.

ترزا می حمایت کابینه را “گامی مهم” در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دانست.

خانم می گفت حمایت از پیش‌نویس او “تصمیم جمعی کابینه” بوده است. برخی ناظران می‌گویند چنین بیانی می‌تواند به آن معنی باشد که تمامی اعضای کابینه حامی طرح خانم می نیستند.

شایعات درباره احتمال استعفای برخی از اعضای کابینه شدت گرفته است و یکی از مقام‌های ارشد محافظه‌کار به بی‌بی‌سی گفته است که احتمال دارد طرفداران سرسخت برگزیت روند رای عدم اعتماد به ترزا می را آغاز کنند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، روز چهارشنبه در جلسه پارلمان گفت توافق پیشنهادی خانم می حتی با معیارهای خودش هم یک “شکست” محسوب می‌شود.

یکی از نمایندگان حزب اتحادگرای دموکراتیک از ایرلند شمالی (دی‌یوپی)، که دولت حزب محافظه‌کار با حمایت آنها تشکیل شده، گفته پیشنهاد خانم می “توافقی بد” است.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، گفته است که “پیشرفت تعیین‌کننده” در مذاکرات برگزیت به دست آمده است.

در عین حال میشل بارنیه، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا در برگزیت، گفته است هنوز راه درازی باقی مانده و شاید دشوار بتوان به توافقی رسید که خروج هموار بریتانیا از اتحادیه اروپا را تضمین کند.

معجزه‌‌ای برای برگزیت؟

بهرنگ تاج‌دین – مقابل دفتر نخست وزیر بریتانیا

نخست‌وزیر بریتانیا به هر طرف که نگاه کند، یک گروه به یک دلیل با توافقی که او به دست آورده، مخالف است. در داخل حزب خودش، مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا می‌گویند این توافق، بریتانیا را به دولتی خراجگزار تبدیل می‌کند؛ طرفداران اتحادیه اروپا نگران ضررهایش برای اقتصاد کشورند و محافظه‌کاران اسکاتلند هم در نامه‌ای به خانم می از نگرانی‌شان درباره حق ماهیگیری در آب‌های بریتانیا گفته‌اند.

در خارج از حزب محافظه‌کار هم هر کس به دلیلی مخالف است. حزب دی‌یوپی که حامی دولت است، می‌گوید یکپارچگی بریتانیا به خطر افتاده، جدایی‌طلبان اسکاتلند (اس‌ان‌پی) می‌پرسند چرا ایرلند شمالی موقعیت ویژه‌ای پیدا کرده و حزب کارگر هم که می‌داند شش شرطی که درباره توافق تعیین کرده بود برآورده نشده‌اند.

در چنین شرایطی، ترزا می برای تصویب توافق در مجلس، به چیزی شبیه به یک معجزه نیاز دارد.


اگر ۴۸ نفر از نمایندگان حزب محافظه‌کار به طور رسمی ترزا می را به عنوان رهبر حزبشان به چالش بکشند، روند رای اعتماد آغاز می‌شود.

در آن صورت باید چهره‌های دیگر این حزب با خانم می برای رهبری حزب محافظه‌کار و جایگزین او شدن در مقام نخست وزیری رقابت کنند.

مرز ایرلند

یکی از انتقادهای اصلی به پیش‌نویس توافق، به مساله مرز بین جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) و ایرلند شمالی (بخشی از پادشاهی متحده بریتانیا) برمی‌گردد.

بریتانیا هنوز عضو اتحادیه اروپا است و بنابراین بین دو ایرلند ایست بازرسی و محدودیت گمرکی برای تردد افراد و کالا وجود ندارد.

اما با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید ترتیبات جدیدی در نظر گرفته شود. به دلیل سابقه ناآرامی‌ها و درگیری‌های ایرلند، حساسیت‌های زیادی در مورد برقراری محدودیت بین دو ایرلند وجود دارد و برخی نگران به خطر افتادن توافق صلح ایرلند هستند.

یکی از شرایط اتحادیه اروپا برای توافق با هر پیش‌نویسی آن است که دوباره مرزی بین دو ایرلند کشیده نشود. برآوردن چنین شرطی انتقاد حزب راستگرای دی‌یو‌پی را به دنبال خواهد داشت که می‌گوید ایرلند شمالی باید تابع سیاست‌های لندن باشد، نه بروکسل.

چنین کاری مخالفت‌هایی جدی میان محافظه‌کاران و همچنین حزب ملی‌گرای اسکاتلند نیز دارد.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …