بریتانیا: بخش بزرگ شبکه مرتبط با حمله منچستر بازداشت شده‌اند

چهار روز پس از حمله انتحاری به کنسرتی در شهر منچستر بریتانیا که به کشته شدن ۲۲ نفر انجامید، لندن اعلام کرد که «بخش بزرگ» شبکه‌ای که پشت این رخداد قرار داشت، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

تاکنون هشت نفر که مظنون به ارتباط با این حمله بوده‌اند در خاک بریتانیا بازداشت شده‌اند. پلیس لیبی هم خبر داده که پدر و برادر سلمان عبیدی، عامل این حمله، را بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک راولی فرمانده پلیس ضدتروریسم بریتانیا روز جمعه ۵ خرداد از بازداشت‌شدگان به عنوان «افراد کلیدی» در رخداد مورداشاره نام برد و گفت که پلیس مفتخر است اعلام کند «بخش بزرگ» این شبکه بازداشت شده، اگرچه همچنان اقدامات دیگری مانده که باید انجام بشود.

این گزارش می‌گوید که هشت فرد بازداشت‌شده در خاک بریتانیا از ۱۸ تا ۳۸ سال سن دارند که از جمله آنها مردی ۳۰ ساله است که بامداد جمعه در منچستر دستگیر شده است.

خبرگزاری فرانسه سخنان یکی از شهروندان بریتانیایی را نیز بازتاب داده که شاهد دستگیری این فرد مظنون در منچستر بوده است. وی گفته است: «با صدای فریاد نیروهای پلیس از خواب بیدار شدم. آنها داد می‌کشیدند که بیا پایین، پلیس اینجاست، دست‌هایت را بگذار روی زمین، بخواب روی زمین.»

حمله منچستر که به حملات گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش شباهت دارد، خونین‌ترین رخداد تروریستی در بریتانیا از سال ۲۰۰۵ به این سو بوده است. تابستان ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) گروه تروریستی القاعده با بمب‌گذاری در ایستگاه‌های متروی لندن ۵۲ نفر را کشت.

حادثه منچستر اما انتقادات شدیدی را نیز متوجه دولت بریتانیا کرده که بودجه پلیس این کشور را کاهش داده است.

جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر، در آخرین اظهار نظر خود پیرامون این رخداد گفته که دولت مسئول است با فراهم آوردن بودجه لازم برای پلیس احتمال حوادث تروریستی را به حداقل برساند.

جرمی کوربین و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، به دنبال حمله تروریستی در منچستر کمپین‌های انتخاباتی احزاب خود را متوقف کرده‌اند. انتخابات پارلمانی بریتانیا روز ۸ ژوئن، برابر با ۱۸ خرداد برگزار می‌شود.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …