“بغداد حرة حرة،‌ إیران، برة برة” عصیان تهیدستان عراق علیه حکام اسلامی ایران و عراق!

شهرهای بزرگ عراق در آتش خشم و نفرت توده های معترض تهیدست علیه فساد و دزدی سران حکومت میسوزد.7 استان و 11 شهر بزرگ یک باره منفجر میشوند و جوانان به خیابانها میریزند و فریاد میزنند: “دزدان ما را غارت میکنند”؛ و “حکومت باید برود”؛ “بغداد حرة حرة،‌ إیران، برة برة” (بغداد آزاد آزاد، ایران بیرون بیرون”)!

جوانان در عراق به همان دلیلی به پاخاسته اند که جوانان در انقلابات موسوم به “بهار عربی” در سال 2011، تونس و مصر و سایر کشورهای منطقه را به میدان جدال با دیکتاتورهای وقت تبدیل کردند. با این تفاوت که در عراق حکام فاسدی دست اندر کار هستند که دست یک حکومت فاسدتر از خودشان به نام جمهوری اسلامی را در زندگی مردم عراق باز گذاشته اند. حکومتی که در خود ایران آماج خشم و نفرت و انزجار و اعتراض مردم ایران است.

بی دلیل نیست که جوانان معترض عراق، آنهم در شهرهایی مثل نجف و کربلا و کوفه که با مقدسات شیعی تداعی میشوند، آنهم در مقعطع اربعین که حکام اسلامی ایران و عراق دست در دست هم میخواهند نمایش قدرت برای اسلام سیاسی شیعی راه بیاندازند علیه همه این حکام شعار میدهند؛ دفتر حزب الله در نجف را به آتش میکشند، به کنسولگری جمهوری اسلامی حمله میکنند و به اتش میکشند و پرچم منحوس حکومت اسلامی را به دست شعله های آتش میسپارند.

و بی دلیل نیست که از این عصیان گسترده مردم عراق، جمهوری اسلامی حتی بیشتر از حکام خود عراق به وحشت افتاده است. رسانه های رسمیش همان حرفی را میزنند که مثلا قیس خزعلی، دبیر کل گردان‌های اهل الحق عراق میگوید: اینکه “دستهای خبیثی” پشت این اعتراضات هستند که “میخواهند ثبات عراق را بر هم بزنند”؛ امام جمعه اش توطئه دشمن را ردیابی میکند که میخواهد برای “مراسم اربعین ایجاد مزاحمت” بکند؛ وزارت خارجه اش خواهان تعقیب و مجازات “مجرمینی” هستند که کنسولگری این رژیم جنایتکار را به آتش کشیده اند؛ حشد الشعبی اش در سرکوب معترضین نقش فعال ایفا میکنند و بالاخره خبرگزاری رسمیش با وقاحت و بیشرمی تمام این اعتراض توده های خشمگین از فساد گسترده حکومتی، این اعتراض حق طلبانه مردم برای آب و برق و نان و کار و زندگی مثل یک انسان را به “دستهای خارج” و عربستان سعودی و اوباشی از جنس خودشان نسبت میدهند که جنگ نیابتیشان در منطقه یک علت وضعیت رنجبار مردم عراق است.

جمهوری اسلامی خوب میداند که اگر جنبش تهیدستان در عراق قدرت بگیرد؛ از درونش یک جنبش منسجم شکل بگیرد که هم اراده و هم توان بدست گرفتن قدرت سیاسی را داشته باشد؛ واین جنبش بتواند حکومت مذهبی – قومی عراق را تضعیف و سرنگون کند و قدرت را بدست بگیرد تاثیرات تکان دهنده ای در موقعیت خود حکومت اسلامی در ایرن و منطقه خواهد داشت.

علاوه بر تاثیر مستقیم این پیروزی بر جوانان و مردم ایران که دنبال فرصتی برای تکرار 96 در مقیاس وسعیتر و تکاندهنده تر هستند، این چنین تغییرات سیاسی در عراق جمهوری اسلامی را از یک محل اتکای سیاسی و نظامی و لجستیکی بسیار حیاتی محروم خواهد کرد. عراق تحت نفوذ جمهوری اسلامی مسیر حضورفعال جمهوری اسلامی در سوریه و لبنان و امکان لجستیکی برای حمایت از بشار اسد و حزب الله لبنان است. به این اعتبار، حکومت اسلامی تضعیف شده در عراق و سوریه و لبنان به مراتب بیشتر درمقابل جنبش سرنگونی مردم ایرن صدمه پذیرتر است. کابوس از دست دادن چنین شرایطی است که جمهوری اسلامی را از تظاهرات کوبنده وضد حکومتی جوانان در عراق به وحشت انداخته است. *

اینرا هم بخوانید

پیامبر گوشت‌تلخ، امام علی خشن – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …