بلینکن؛ با آزاد سازی پولهای ایران در کره جنوبی مخالفیم

بلینکن: بازگشت به تعهدات شرط آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی پیش از بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی‌ ابراز مخالفت کرد. کره جنوبی گفته، به دنبال راهی برای آزادسازی این پول‌ها با اجازه آمریکاست.

آمریکا روز چهارشنبه ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) اعلام کرد که با آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی پیش از آنکه جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، مخالف است.

کره جنوبی ماه گذشته اعلام کرده بود که به دنبال راهی برای آزاد کردن پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی در این کشور است، اما منتظر اجازه ایالات متحده است.

حدود هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده و امکان انتقال به ایران را نیافته است. این پول بابت فروش نفت ایران پرداخت شده، اما به علت تحریم‌های آمریکا وصول نشده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا زمانی که از سوی کمیته روابط خارجی مورد پرسش درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی قرار گرفت، گفت: «اگر ایران به تعهداتش در توافق اتمی بازگردد ما هم همان کار را انجام می‌دهیم.»

او ادامه داد: «این بدان معنی است که اگر ایران به تعهداتش بازگردد، تحریم‌ها نیز متناسب با این تعهدات کم می‌شوند. اما تا زمانی که ایران به توافق بازنگردد، سهمی از این تسهیل نخواهد برد.»

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از بازگشت به دیپلماسی در قبال ایران حمایت می‌کند، اما تأکید دارد که جمهوری اسلامی نخست باید به تمامی تعهدات برجامی‌اش بازگردد.

دولت بایدن روز ۱۸ فوریه اعلام کرد که حاضر است در کنار اتحادیه اروپا با مقامات جمهوری اسلامی ملاقات کند، اما ایران پاسخ داد که الان زمان مناسبی برای این ملاقات نیست و اول باید همه تحریم‌ها برداشته شود.

بلینکن گفته است: «ما گفتیم که در مذاکرات شرکت می‌کنیم، ایران تا کنون پاسخش منفی بوده. من فکر می‌کنم توپ در زمین ایران است و باید ببینیم که آیا آنها جدی هستند یا نه.»

“سرعتمان را با انتخابات ایران هماهنگ نمی‌کنیم”

رابرت مالی مسئول ویژه امور ایران در دولت بایدن نیز روز گذشته (چهارشنبه ۱۰ مارس) گفت که ایالات متحده عجله‌ای برای بازگشت به توافق اتمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه خرداد ندارد.

او در گفت‌و‌گو با وبسایت اکسیوس تصریح کرد: «ما قصد نداریم سرعت مذاکرات را به انتخابات ایران وابسته کنیم. این سرعت بستگی به این دارد که ما چقدر می‌توانیم مطابق با دفاع از منافع و امنیت ملی‌ایالات متحده پیش برویم. به عبارت دیگر ما سرعتمان را به دلیل انتخابات ایران کم یا زیاد نمی‌کنیم.»

برخی از کسانی که موافق توافق با جمهوری اسلامی هستند، معتقدند که این توافق باید تا پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی صورت بگیرد، چرا که او و جناحش معتدل و موافق برجام هستند، در حالی که انتظار می‌رود در انتخابات خردادماه جناح تندرو پیروز شود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان تنها نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در این باره تعیین‌کننده می‌دانند و معتقدند رییس جمهور جدید نمی‌‌تواند تغییر زیادی در سیاست خارجی ایران ایجاد کند.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

بعد از «طرح نور» نوبت به «طرح طوبی» رسید! آموزش ۴۰۰ مبلغ حجاب در استان خراسان رضوی!

بعد از «طرح نور» نوبت به «طرح طوبی» رسید!/ جزییاتی از آموزش مبلغان حجاب تسنیم …