به کمک فوری مردم مناطق زلزله‌زده در افغانستان بشتابید

نیمه شب‌ چهارشنبه، اول تیرماه، زلزله‌ای با شدت ۶٫۱ درجه ریشتر جنوب شرقی افغانستان را بشدت تکان داد. تاکنون بیش از هزار و دویست کشته وقریب دوهزار نفر مجروح و ویرانی‌های گسترده در ولایات خوست، پکتیا و پکتیکا بویژه در شهرستانهای «نکه، زیروک، گیانی و برمل» گزارش شده است. تلفات انسانی این زلزله در استان پکتیکا بیشتر از سایر نقاط  آسیب دیده است.

هنوز  آمار و خبر دقیقی از روستاهای کوهستانی در دست نیست. مناطق مسکونی که اکثراً با خانه‌‌های خشتی و گلی با زیرساخت‌های غیر استاندارد ساخته شده‌اند، به تلی از خاک بدل گردیده‌اند.

طالبان با اجرای تبلیغات نمایشی و فریب‌کاری‌های مشمئز‌ کننده ادعا دارند که به کمک مصدومین شتافته‌ا‌ند. دروغ میگویند. حقیقت این است که مردم مصیب‌ دیده مناظق زلزله‌زده با وسایل ابتدایی و اغلب با دست خالی،‌ در شرایط بسیار اسفناکی بدون آب و غذا و وسایل اولیه زندگی قرار دارند. و تنها منتظر امدادهای نهادهای بین‌المللی هستند. بنا بر اخبار محلی به دلیل نبودن امکانات مکانیکی لازم برای بیرون کشیدن مجروحان، مدام به ‌آمار کشته شدگان اضافه می‌‌شود. مردم بی پناه و مصیبت دیده از نیمه شب تا کنون بدون کمترین امکانات در پی نجات زیر آوار ماندگان هستند. تا کنون کمک رسانی بسیار ناقص و کند صورت گرفته است. بویژه در ساعات اولیه حادثه در نیمه شب، که برای نجات جان مصدومین بسیار تعیین  کننده بوده است هیچگونه امدادی انجام نشده است. 

حکومت امارت اسلامی طالبان مسئول مستقیم رسیدگی و امداد رسانی به مناطق زلزله زده است و باید پاسخگوی همه نیازها و فوریت‌های پزشکی و امدادی و تأمین کلیه خسارات وارده باشد. اگرچه زلزله یک رویداد طبیعی است، اما صدمات و خسارات ناشی از آن دیگر طبیعی نیست و بسته به رسیدگی فوری به مصدومین و نجات مجروحین و مقاومت ساختمان‌‌ها و زیرساخت‌های مطمئن و ایمن دارد. جنایتکاران حاکم را باید مجبور کرد تا کلیه امکانات را برای نجات جان مجروحین و زیرآوارماندگان بکار اندازند.

حزب کمونیست کارگری، این فاجعه دردناک را به همه آسیب‌دیدگان و مردم مصیبت دیده افغانستان بویژه به خانواده هایی که عزیزانشان را از دست داده اند صمیمانه تسلیت می‌گوید و خود را در غم و درد مردم أفغانستان شریک می‌داند. ما از همه نهاهای بین‌المللی میخواهیم که به سرعت به نجات تعداد زیادی از کسانی که زیر آوار مانده اند و کمک به مصدومین و ‌آسیب‌دیدگان این فاجعه بپردارند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ول تیرماه ۱۴۰۱، ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

ادعای یک نماینده:”لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است؛ ما در این زمینه بازی را برده‌ایم”!

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس حکومت از اصفهان:”لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است؛ ما در این …