بودجه سه‌ هزار و ٧٤١هزار میلیارد تومانی برای شرکت های دولتی.افزایش٣٠ درصدی نسبت به سال گذشته

روزنامه حکومتی فرهیختگان نوشت:در روزهای گذشته دولت اطلاعات جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بودجه شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد حجم بودجه این شرکت‌ها در سال جاری حدود سه‌هزار و 741 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد نزدیک به 30 درصدی نسبت به سال 1402 خواهد داشت.

طبق این داده‌ها، از رقم مذکور در بخش منابع حدود سه‌هزار و 18 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش درآمدهای فروش کالا و خدمات، 110 همت مربوط به تسهیلات بانکی و سایر وام‌های داخلی، نزدیک به 91 همت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 35 همت وام خارجی، 23 همت اعتبارات هزینه‌ای و مابقی مربوط به سایر بخش‌های منابع است.

ازجمله موارد قابل‌تامل در بررسی شرکت‌های دولتی، 1- عدم تطابق تعداد شرکت‌های زیان‌ده با ادعای مدیران شرکت‌های دولتی و 2- تعداد واقعی کل شرکت‌های دولتی است. در ارتباط با دلایل زیان‌دهی شرکت‌های دولتی براساس نتایج پژوهش‌های وزارت اقتصاد، دلایلی مانند محدودیت‌های آسان بودجه‌ای، قیمت‌های تکلیفی، حجم بالای استخدام نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی و پرسنلی بالای شرکت‌های دولتی، وظایف حاکمیتی و غیرتجاری برخی شرکت‌ها و عدم حکمرانی اقتصادی در آنها و فرآیندهای ناکارا و غیرشفاف در ثبت جریان مالی شرکت‌های دولتی وجود دارد. افزون بر اینها، از مواردی که موجب ایجاد فشار هزینه‌ای برای شرکت‌های دولتی شده، فرآیند جریان مالی و روش هزینه‌کرد در این شرکت‌هاست.

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی از وضعیت مردم سیل‌زده دشتیاری پس از سیل

روزنامه حکومتی اعتماد:روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک …