بیانیه،اقدام تازه چهار کشور در پرونده سرنگون کردن «عامدانه» هواپیمای اوکراینی

کشورهای کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین در بیانیه مشترکی از اقدام تازه خود در ارتباط با روند رسیدگی به پرونده سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین خبر داده‌اند.

چهار کشور عضو «گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی» اعلام کردند که تلاش‌های آنها برای «پاسخگو کردن ایران بابت سرنگون کردن» هواپیما وارد مرحله حقوقی «حل و فصل اختلافات» شده است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ می‌گوید که وزیر خارجه کانادا در نامه‌ای به خانواده‌ها اطلاع داده است که روند ارجاع پرونده به «دیوان بین‌المللی دادگستری» در لاهه آغاز شده است.

چهار کشور در بیانیه خود از ایران خواسته‌اند که در «روند الزام‌آور داوری اختلافات مربوط به سرنگون شدن پرواز ۷۵۲ با دو موشک زمین به هوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به صورت غیرقانونی و عامدانه شلیک شده‌» شرکت کند.

این بیانیه در آستانه سومین سالگرد سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین صادر می‌شود که صبح روز ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

کشورهای گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی در پایان بیانیه خود تاکید کرده‌اند که به ادامه تلاش‌ها برای پاسخگو کردن ایران به دلیل «نقض چندگانه تعهدات بین‌المللی حقوقی خود بر اساس معاهده‌های مختلف» پایبند هستند.

آنها گفته‌اند اقدام تازه آنها «بخشی از رویکردی وسیع‌تر برای اطمینان از شفافیت، عدالت و پاسخگویی» است. از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ابراهیم رئیسی و هیئت هشت نفره همراه در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند

رسانه‌های حکومتی اعلام کردند ابراهیم رئیسی و هیئت هشت نفره همراه او در پی حادثه …