بیانیه حزب کمونیست کارگری در مورد حداقل دستمزد ۱۴۰۳

شورایعالی کار حکومت با افزایش٣/٣٥  درصد به دستمزدهابرای سال ۱۴۰۳ اعتراف کرد که حکومت اسلامی قادر به تامین ساده‌‌ترین نیازهای اکثریت مردم کارگر و زحمتکش نیست و میخواهد ابعاد فقر غیر قابل تحمل کنونی را باز هم عمیق‌تر و گسترده‌تر کند.

طبق این تصمیم بیشرمانه، حداقل حداقل دستمزد کارگران به میزان ۷ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۰۶ تومان خواهد بود که یک چهارم خط فقری است که در آمارهای خود حکومت اعلام شده است که با در نظر گرفتن حق اولاد، برای کارگرانی که صاحت فرزند هستند، بن خواروبار، حق مسکن و حق تاهل دریافتی یک خانواده کارگری کمی بیش از ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. اما همین دستمزد چندرغاز شامل بخش وسیعی از کارگران نیز نخواهد شد. این افزایش دستمزد حتی ۱۰ درصد از تورم ۴۵ درصدی که اعلام شده است کمتر است و به این معناست که دریافتی واقعی کارگران در سال جدید باز هم از سال قبل کمتر خواهد بود. این یعنی قدرت خرید کارگران باز هم کاهش خواهد یافت و فقر و محرومیت کمرشکن‌تر خواهد شد. 

معنی این تصمیم مفتخوران حاکم، تشدید فقر و گرسنگی اکثریت عظیم جامعه اعم از کارگران و معلمان، بازنشستگان، کادر درمان، کارمندان زحمتکش، میلیونها جوان بیکار و عواقب فاجعه بار اجتماعی مانند رشد تن‌فروشی و اعتیاد و کارتن‌خوابی و ترک تحصیل کودکان و هزار مصیبت دیگر است.

اقلیت بی‌خاصیت حاکم کلیه امکانات جامعه را در چنگال خود گرفته و آنرا صرف نیروهای سرکوب، صرف جریانات تروریست اسلامی در کشورهای دیگر، صرف دم و دستگاه مذهب و ریخت و پاش و حقوق‌های نجومی و دزدی‌های کلان مقامات و آیت‌الله‌ها میکند. همه این بودجه‌ها باید قطع و صرف تامین نیازهای مردم شود.

همه افراد جامعه مستقل از وضعیت اشتغال و غیره باید از یک حقوق پایه برخوردار شوند. برخورداری از رفاه و معیشت و زندگی انسانی حق بی قید و شرط تک تک شهروندان جامعه است.

کارگران، معلمان و بازنشستگان، کارمندان زحمتکش

انقلاب زن زندگی آزادی فوران و بازتاب عزم و اتحاد همه ما برای خلاصی از کل حکومت اسلامی و سیستم چپاول و جنایت حاکم بود و فضای کنونی مبارزات کارگران نفت و کادر درمان و بازنشستگان و معلمان و زنان و دانشجویان و بخشهای مختلف جامعه نشان میدهد که جنبشی قدرتمند برای دفاع از زندگی انسانی در جامعه جریان دارد و باید همین جنبش را گسترش داد و تقویت کرد. ما با انقلابمان گامها علیه حکومت جلو آمده‌ایم و قطعا میتوانیم با گسترش اعتراضات گلوی مفتخوران بی‌خاصیت حاکم را محکمتر بگیریم و اجازه ندهیم که فقر و محرومیت بیشتری را به ما و خانواده‌هایمان تحمیل کنند.

حزب کمونیست کارگری همه بخش‌های طبقه کارگر و مزدبگیران را به اتحاد حول حداقل دستمزد ۴۵ میلیون تومان، که از جانب برخی از تشکل‌های کارگری اعلام شده و افزایش دستمزد به نسبت تورم، فرامیخواند. اتحاد بخش‌های مختلف طبقه کارگر عامل تعیین کننده‌ای در تحکیم صفوف مبارزه علیه این تصمیم فاجعه‌بار حکومت است.

حزب کمونیست کارگری همه شما کارگران و بازنشستگان و معلمان و پرستاران، همه شما دانشجویان و جوانان و مردم آزاده و انقلابی را به اتحاد سراسری علیه این تصمیم بیشرمانه حکومت و بلند کردن پرچم رفاه و یک زندگی انسانی برای تک تک آحاد جامعه فرامیخواند. تصمیم جنایتکارانه حکومت در مورد دستمزد اعتراف به این مساله است که برای اکثریت مردم دستیابی به حداقل معیشت و رفاه جز با سرنگونی این حکومت ممکن نیست. همینطور که آزادی‌های سیاسی، برابری زن و مرد و کوتاه کردن دست مذهب از جامعه و سایر خواست‌های حق‌طلبانه نیز در گرو سرنگونی این حکومت است.

پیش به سوی اعتصابات سراسری!

زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

نابود باد جمهوری اسلامی! 

حزب کمونیست کارگری ایران 

۱ فروردین ۱۴۰۴، ۲۰ مارس ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

ادعای دولتی ها: تورم نقطه به نقطه در فروردین از ۵۵٪ به ۳۰٪ کاهش پیدا کرد

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه …