بیانیه حزب کمونیست کارگری چپ عراق درمورد رفراندوم استقلال کردستان

بیش از یک هفته است که مسئله برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان به موضوع داغی در کردستان عراق و سراسر عراق تبدیل شده است. بنا به خبرهای منتشر شده، هر دو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان بر سر برگزاری رفراندم به توافق رسیده اند. “حق تعیین سرنوشت”، یا استقلال کردستان و بدنبال این با دیگر احزاب سیاسی به مذاکره و گفتگو پرداخته اند. در همین رابطه روز چهارشنبه پنجم آوریل هیئتی در سطح بالا از سوی هر دو حزب برای گفتگو بر سر این مسئله به بغداد رفتند. از سوی دیگر برافراشتن پرچم کردستان در شهر کرکوک سروصدای زیادی بدنبال داشته است.

ما بر این باوریم که احزاب ناسیونالیست کرد علی العموم و اتحادیه میهنی و حزب دمکرات بطور ویژه، رفراندوم برای استقلال کردستان را همچون اهرم فشاری برای بده و بستان و دستیابی به قدرت بیشتر در مقابل حکومت بغداد و در برابر دولتهای منطقه بکار می گیرند. منظور آنان از بکار بردن “تعیین حق سرنوشت” به جای حق استقلال، عدم جدیت آنان را نشان میدهد. همچنین آرای اکثریت مردم کردستان در انتخابات های عراق در اولین انتخابات عراق برای جدایی و عدم توجه ناسیونالیسم کرد به آرای مردم کردستان و توافق رسیدنشان با جریانات کهنه پرست عراق این مسئله را به اثبات رسانید. از نظر ما رفراندوم و استقلال کردستان عراق، پروسه رهایی مردم کردستان از حاکمان ناسیونالیسم کرد است نه پنهان شدن حاکمیت در پشت آن.

ما مردم کردستان را فرا میخوانیم پروسه رفراندم برای استقلال کردستان را جدی گرفته و از ناسیونالیسم کرد نپذیرند که با این مسئله بازی کند و فشار بیاورند که این پروسه انجام شود و با بازگرداندن اراده به مردم کردستان برای تعین تکلیف، این مسئله را به امری واقعی تبدیل کنند.

بدین منظور نکات زیر را اشاره میکنیم:

۱- رفراندم باید برای استقلال کردستان در تمامی مناطقی که اکثریت ساکنین آن کردنشین هستند و برای تاسیس کردستان مستقل که تمامی مردم کردستان در آن شرکت کنند باشد، نه برای ایجاد دولت کردی و نه برای “تعیین حق سرنوشت”.

۲- همه طرفها و در پیشاپیش آنها حکومت عراق، پارلمان عراق و نیروهای ناسیونالیست کرد باید به نتایج رفراندوم متعهد و پایبند باشند. نباید اجازه داد که هر گونه معامله و بده وبستان بر سر نتایج رفراندم سر باز کند. بعد از برگزاری رفراندم اگر اکثریت به جدایی رای داد، باید جدایی وارد مرحله اجرایی شود.

۳- رفراندم باید زیر نظارت نهادهای بین المللی، بویژه سازمان ملل صورت بگیرد. شش ماه قبل از رفراندم به احزاب و نیروهای سیاسی کردستان و عراق فرصت داده تا طرح و برنامه خود را به گونه ای آزادانه ارائه دهند.

۴- ما تلاش میکنیم که دولت کردستان حکومتی باشد که بر مبنای شهروندی و بطورمساوی ایجاد شود و دولتی غیرقومی، غیر دینی و سکولار و دولتی برای تمامی ساکنانش باشد. از همه مردم کردستان میخواهیم که حول این خواسته متشکل شوند.

۵- ما اعلام میکنیم که بر مبنای تاریخ گذشته و بنا به دانش جامعه شناسی، کرکوک شهری در چهارچوب کردستان و بخشی از جغرافیای کردستان است. به همین خاطر مردم کرکوک نیز باید در رفراندم شرکت داشته باشند. و در کوتاهترین زمان ممکن رفراندم در شهر کرکوک برگزار شود تا مردم امکان این را داشته باشند که آیا میخواهند در چهارچوب کردستان باشند یا بخشی از عراق. فراخوان ما به مردم شهر کرکوک، متشکل از زبانها و “ملیتها” این است که به ملحق شدن کرکوک به کردستان رای بدهند.

حزب کمونیست کارگری چپ عراق تمامی مردم کردستان را فرا میخواند که احزاب ناسیونالیست کردستان را برای تن دادن به برگزاری رفراندم برای استقلال کردستان تحت فشار قرار دهند. ما اعلام میکنیم که استقلال کردستان به نفع مردم کردستان خواهد بود و مردم را از بروز هر گونه سناریو سیاه و جنگ طایفه ای در عراق دور نگه خواهد داشت. ما میخواهیم به جدایی رای بدهید. همچنین جدایی کردستان دست مردم عراق را جهت مبارزه برای خواستهایشان باز خواهد گذاشت. استقلال کردستان عراق ضربه کوبنده ای به حاکمیت ناسیونالیسم کرد، عقب ماندگی، اسلام سیاسی و کنار زدن جبهه ای است که آنان خود را بر آن استوار کرده اند. استقلال کردستان راه را برای رهایی از تسلط حاکمیت فاسد، مافیای ناسیونالیسم کرد، توازن در پولاریزاسیون اجتماعی حول مبارزه برای برپایی دولتی آزاد، برابر و سوسیالیست هموار میکند.

حزب کمونیست کارگری چپ عراق

٥ آوریل ٢٠١٧

 ترجمه از کردی به فارسی عبدل گلپریان

اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …