بیانیه رهبران ۱۷ کشور: حماس توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را بپذیرد

رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران ۱۶ کشور دیگر که شهروندان آن‌ها گروگان حماس هستند، در بیانیه مشترکی از این گروه افراطی خواستند که با توافق آتش‌بس و معامله آزادی گروگان‌ها موافقت کند.

آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند و بریتانیا کشورهایی هستند که شهروندان دو تابعیتی آن‌ها و آمریکا در حمله غافلگیرانه گروه حماس در ۱۵ مهر پارسال از خاک اسرائیل ربوده شده و هنوز در اسارت این گروه در غزه هستند.

حماس از نظر آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و بریتانیا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد رهبران این کشورها در بیانیه‌ای مشترک با ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به وضعیت گروگان‌ها، از آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها که اکنون روی میز است، «کاملا حمایت می‌کنند».

این بیانیه همزمان با سفر جو بایدن به اروپا منتشر شد. در این بیانیه با تأکید بر این‌که «دیگر فرصتی نمانده» و اسرائیل آماده برداشتن گامی به جلو برای دستیابی به توافق در این مقطع «سرنوشت‌ساز» است، از حماس خواسته شده که گام مشابهی بردارد.

بیانیه رهبران ۱۷ کشور می‌افزاید: از رهبران اسرائیل و حماس می‌خواهیم که برای دستیابی به توافق و برقراری آتش‌بس «همه‌گونه سازش نهایی لازم» را نشان دهند.

در این بیانیه با اشاره به رنج خانواده‌های ربوده‌شدگان و سایر غیرنظامیان در دو طرف این «درگیری وحشتناک»، آمده که زمان پایان دادن به جنگ فرا رسیده و این معامله، یک نقطه آغاز ضروری است.

این بیانیه در روز دویست‌وچهل‌وچهارم جنگ غزه منتشر شده است.گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های عربی در روز ۱۷ خرداد حاکی است که حماس طرح دریافت‌شده از سوی قطر را با طرح اعلام‌شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مغایر دانسته و آن را رد کرده است. اما این امر هنوز از سوی رهبران حماس اعلام نشده است.

جو بایدن روز ۱۱ خرداد جزئیاتی از طرح اسرائیل برای آتش‌بس را اعلام کرد.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که طرح یادشده جزئیات دیگری نیز دارد که در سخنان آقای بایدن به آن اشاره نشده بود.

اوفیر فالک، مشاور ارشد سیاسی بنیامین نتانیاهو، روز ۱۳ خرداد به روزنامه «ساندی‌تایمز» گفت: اسرائیل با «بیزاری» وارد این طرح شده و به خاطر آزاد کردن گروگان‌های خود، حاضر شده است که این «توافق بد» را بپذیرد.

قطر که در کنار مصر و آمریکا میانجی‌گر مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس است، این هفته اعلام کرد طرحی را که بازتاب مواضع اسرائیل است و جو بایدن آن را بیان کرد، برای رهبران حماس ارسال کرده و منتظر پاسخ این گروه است.

طرح اعلام‌شده آزادی همه گروگان‌های ربوده‌شده و استرداد اجساد گروگان‌های کشته‌شده را درنظر گرفته است. اسرائیل در مقابل باید طی سه مرحله، سرانجام با آتش‌بس و خروج نهایی نیروهای خود از باریکه غزه موافقت کند. رایو فرا

اینرا هم بخوانید

پزشکان بدون مرز: وضعیت نوار غزه تبدیل به یک کابوس شده است

سازمان امدادرسانی پزشکان بدون مرز بار دیگر در حالی خواستار آتش‌بس در غزه شد که …