بیانیه شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی مازندران

“زباله سوزها شیوه ای ناکارآمد، گران و تهدیدی جدی برای سلامت مردم هستند”

سال هاست که طرفداران محیط زیست راه برون رفت از معضل پسماند را، کاهش حداقل تولید زباله، تفکیک، بازمصرف و بازیافت و توسعه فرآیند کمپوست سازی با بهره گیری از تکنولوژی های نوین دانسته و بر این مسیر اصرار می ورزند. 
اما شوربختانه در چند سال اخیر شیوه ای خطرناک و بسیارگران در دستور‌کار قرار گرفت و پروژه های زباله سوز نوشهر و ساری در دست اجرا می باشد.
زباله سوزها نه تنها گرانترین روش برای حل مشکل پسماند هستند.بلکه باتوجه به بحران گرمایش زمین در افزایش گرما و گازهای گلخانه ای اثرات بسیار سوئی نیز خواهند داشت .
علاوه بر آن میزان بارندگی و بالا بودن رطوبت هوا در مازندران و سطح ایستایی آبها از جمله محدودیت هایی هستند که برای خشک بودن زباله و ورود آن به کوره و آلوده شدن آبهای زیر زمینی مشکل آفرین خواهد بود.

بر اساس آخرین پژو هش های انجام شده در دنیا مشخص شده است که زباله سوزها با پراکندن آلاینده های خطرناکی چون دیوکسین – فوران و غیره سبب افزایش بیماریهای سرطان زا و تغییرات ژنتیکی و نقایص جنینی و دیگر بیماری های لاعلاج میگردند. بنابراین باتوجه به حساسیت بالا، نحوه عمل کارخانه زباله سوز به لحاظ استاندارد نبودن فیلتر ها و عواقب خطرناک آن، استقرار زباله سوز در اکثر کشورهای دنیا حتی آمریکا منسوخ گردیده است .

“شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی مازندران ”

بدینوسیله هشدارهای لازم را به شرح ذیل به اطلاع مسئولین ذیربط ، مردم و رسانه ها می رساند؛
1-از آنجائیکه اجرای پروژه زباله سوز نوشهر در مرحله پایانی می باشد، ضرورت دارد قبل از شروع بکارِ زباله سوز مسئولین ذیربط محیط زیست به همراهی متخصیصن در حوزه سازمان های مردم نهاد محیط زیستی گزارش از عملکرد فیلتر ها و انطباق آن با استاندارهای جهانی و میزان آلایندگی را به اطلاع مردم بر سانند.
2-از احداث زباله سوز های دیگر در استان بطور جدی ممانعت بعمل آید.

3-شایسته است بجای صرف ِ هزینه های گزاف برای اجرای پروژه های زباله سوز نسبت به ترویج و آموزش همگانی برای کاهش و تفکیک زباله اقدام گردد و تکنولوژی های مناسبی برای بازیافت و تفکیک از مبدا جهت کمپوست سازی با مشارکت عموم جامعه برنامه ریزی گردد.

4-شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی مازندران آمادگی خود را برای همکاری به منظورتحقق موارد یاد شده
اعلام میدارد .

?“شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی مازندران”?

اینرا هم بخوانید

۷ خوان ۷ تپه با اسماعیل بخشی