بیانیه شماره ۱ کارزار« علیه حکم شصت سال زندان یازده فعال حقوق رنان در گیلان»

“متحد و همراه شویم با کارزار علیه حکم شصت سال زندان یازده فعال حقوق زنان در گیلان!”

احضار و بازداشت یازده فعال مدافع حقوق زن در گیلان را محکوم می کنیم!

فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، مهسا بصیر توان، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس، زهره دادرس، جلوه جواهری و هومن طاهری و واحده خوش سیرت در استان گیلان در تابستان ۱۴٠۲ بازداشت شدند و سپس توسط دادگاه انقلاب رشت در مجموع به ۶۰ سال زندان‌محکوم شدند.

این‌ فعالین در دوران‌ بازداشت بارها توسط نیروهای اطلاعاتی مورد شکنجه و اذیت و آزار قرار گرفته بودند و نهایتا با قرار وثیقه بطور موقت از زندان لاکان رشت آزاد شده بودند.

زهره دادرس یکی از این فعالین در روز چهارشنبه ۲۰ تیر ماه در منزل پدریش بدون اطلاع و‌ احضاریه بازداشت شد. خواهر وی زهرا دادرس نیز، پس از انتشار یک پیام تصویری در میدیای اجتماعی و اطلاع رسانی از بازداشت خواهرش، دستگیر و بازداشت شد. سپس این دو فعال حقوق زنان به زندان لاکان رشت منتقل شدند.

همزمان با بازداشت این دو‌فعال، دیگر فعالین گیلان طی تماس تلفنی مطلع شدند که باید‌جهت اجرای حکم‌ تا روز شنبه ۲۳ تیرماه خود را به زندان لاکان‌ رشت معرفی کنند.

جمهوری اسلامی سالها تلاش کرده که با حمله به حقوق زنان با گشت های آتش به اختیارش، آپارتاید جنسیتی را به زنان و جامعه تحمیل کند و امروز با صدور و اجرای احکام سنگین برای فعالین حقوق زنان، به دستاوردهای انقلاب« زن، زندگی، آزادی» و سنگر فتح شده حجاب توسط مردم، حمله کند.

امروز احکام ضد انسانی ۶٠ سال زندان برای فعالین حقوق زنان در گیلان و احضار و بازداشت آنان، حکم اعدام شریفه محمدی، اتهام بغی نسیم غلامی سیمیاری، تماما بر اساس اتهامات نخ نمای رژیمی است که همین حالا فعالین زیر حکم یا زندانی اش با اسامی حقیقی و حقوقی خود علیه حکم اعدام شریفه محمدی بیانیه می نویسند و اعتراض می کنند.

مبارزه ای بی امان مردم و زندانیان سیاسی علیه فقر و فساد و نابرابریها با مطالبه آزادی فعالین صنفی-مدنی، عدم شرکت وسیع در انتخابات رژیم با گفتن «رای ما سرنگونی» و «رای بی رای» و امروز در کمپین قوی و با شکوه علیه حکم اعدام شریفه محمدی و علیه حکم اعدام، رژیم را در بدترین شرایط داخلی و بین المللی خود قرار داده است.

دفاع از مدافعین حقوق زنان و‌فعالین مدنی و سیاسی دفاع از انسانیت، دفاع از حق آزادی بیان و اندیشه، دفاع از برابری و علیه تبعیض جنسی و جنسیتی میباشد.

کمیته آزادی زندانیان سیاسی پیشتر هم احکام صادر شده علیه فعالین حقوق زنان گیلان را قویا محکوم کرده بود. ما با اعلام کارزار « علیه آزار و اذیت و زندان فعالین حقوق زنان» از همه آحاد مردم میخواهیم تا با همبستگی و حمایت از این فعالین حقوق زنان، به این کارزار بپیوندند. ما می توانیم با یک اتحاد سراسری در داخل و خارج از کشور، خواست لغو احکام صادره برای فعالین حقوق زنان در گیلان و از کردستان تا تهران ، توقف آزار و اذیت و زندان و آزادی بی قید و شرط آنان را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم.

کمیته آزادی زندانیان سیاسی در ایران

۱۲ ژوئیه ۲۰۲۴

۲۲ تیر ۱۴۰۳

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …