بیانیه عمومی در رابطه با افزایش حداقل حقوق سال ۱۴۰۲

کمتر از بیست روز به پایان سال 1401 باقی مانده است و شورایعالی کار باید طبق روال هر ساله با شعبده بازیهای عوامل خود بر مبنای آمارسازیهای جعلی حکومتی برای سال جدید یک مزد تحقیرآمیز را برای یک اکثریت عظیم کارگر و مزدبگیر چند ده میلیونی تعیین و تحمیل کند.
طبق برآورد خود دستگاه‌های آمارساز حکومتی، نرخ تورم بیش از 49 درصد و نرخ سبد معیشت از 20 تا 24 میلیون تومان در ماه برای خانواده 4 نفری اعلام شده است. با این حال عوامل حکومتی تحت عنوان نمایندگان کارگری در شورای عالی کار بی شرمانه با توسل به شعبده بازی های مرسوم، ژست خواست افزایش حداقل مزد به 10 میلیون تومان را می گیرند! و این فقط یک ژست بی شرمانه است که عوامل خانه کارگر و شورای اسلامی کار در چنین ایامی به خود می گیرند، زیرا که پای همین مبلغ مورد ادعای خود هم به روال سالیان گذشته نخواهند ایستاد.
اما امسال اوضاع به کلی متفاوت شده است. یک خیزش برای ایجاد تغییرات بنیادی در کل جامعه با نام “زن، زندگی، آزادی ” در جریان است.
کارگران و مزدبگیران محروم جامعه که ده ها سال است درگیر یک مبارزه مداوم برای دفاع از حقوق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود هستند و هزینه های سنگینی را متحمل شده اند در کنار دیگر جنبش‌های اعتراضی اجتماعی از جمله جنبش زنان، دانشجویان، دادخواهان و جنبش علیه اعدام و غیره، زمینه ساز خیزش جاری بوده اند و این خیزش اکنون در حال سپری کردن ششمین ماه خود است.
خیزشی که شعارش، برچیدن هر گونه تبعیض اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، جنسیتی، قومی و مذهبی و برخورداری از رفاه، کرامت و شئونات انسانی و برخورداری از آزادی کامل و بی قید و شرط، داشتن حق تشکل، تحزب و به دست گرفتن سرنوشت خود و در یک جمله بازگرداندن اختیار به انسانها را در خود دارد، توانسته است حمایت بشریت متمدن و مترقی در سراسر جهان را به خود جلب کند و عملاً حمایت های خود را به تجمعات در خیابانهای شهرهای دنیا بکشانند. مهمترین این حمایتها را روز 19بهمن اتحادیه های کارگری در 10 کشور اروپایی با خواستهای آزادی بی قید و شرط کارگران زندانی و همه زندانیان سیاسی، پایان دادن به آزار و اذیت و تعقیب فعالین کارگری، به رسمیت شناخته شدن حق ایجاد تشکل های مستقل و آزاد کارگری، توقف اعدامها و…. رقم زدند. این شرایطی است که توازن قوا را به نفع طبقه کارگر و همه بخشهای تحت ستم ایران تغییر داده است.


اوضاع جاری و فضای سیاسی و مبارزاتی کنونی برای طبقه کارگر و کلیه بخشهای معترض جامعه این امکان را فراهم کرده تا با قدرت بیشتر و اعتماد به نفس بالاتر مطالبات محوری خود را پیگیری کنند.
نباید بیشتر از این اجازه تحمیل حقوق 4 الی 5 برابری زیر خط فقر را که منشا همه نابرابریها و تبعیضات در سطح جامعه است را بر کارگران داد.


از اینرو امضاء کنندگان این بیانیه تحقق فوری مطالبات زیر را خواهان می باشند.
1-حداقل حقوق سال 1402 برای همه بخشهای شاغل طبقه کارگر چه زن و چه مرد نباید کمتر از 25 میلیون تومان باشد.
2-حداقل میزان پرداختی به مستمری بگیران و مقرری‌بگیران تامین اجتماعی و دیگر بازنشستگان محروم نباید کمتر از 25 میلیون تومان باشد.
3-همه بیکاران اعم از زن و مرد باید فوراً تحت پوشش بیمه بیکاری با حداقل دریافتی 25 میلیون تومان قرار بگیرند.
4-درآمد هیچ فرد کارکن و زحمتکشی (افرادی که به شغلهای آزاد مانند رانندگی اشتغال دارند) نباید کمتر از 25 میلیون تومان در ماه باشد و دولت باید کسری درآمد مذکور را جبران و نقداً سر هر ماه به حساب افراد واریز نماید.


امضاء
1-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
2-سندیکای نقاشان البرز
3-گروهی از کارگران ساختمانی سه راه شهدا (فرح سابق) سنندج
4-گروهی از دستفروشان خیابان هفده شهریور سنندج
5-گروهی از زنان خانه دار سنندج
6-کارگران برق باختر سقز
7-گروهی از جوانان و بیکاران محله کریم آباد سقز
8-گروهی از جوانان و بیکاران محله بهارستان سقز
9-گروه هایی از کارگران شرکتها و کارگاههای شهرک صنعتی سقز
10-گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی استان کردستان
11-گروهی از بازنشستگان تامین درمان شهرستان سقز
12-گروهی از کارکنان شرکتی و قراردادی مخابرات کردستان
13-گروهی از فعالین لغو کار کودکان تهران
14-گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه
15-گروهی از مهندسان نرم‌افزار پاساژ میرداماد کرمانشاه
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتراض و اعتصاب عمومی در روز ۱۲ اردیبهشت

«شبکه زن زندگی آزادی» در اعتراض به احکام اعدام، جنگ علیه زنان و فقر و …