بیانیه پنج سندیکای فرانسوی در حمایت از محمود صالحی و عثمان اسماعیلی و علیه تشدید سرکوبگری ها در ایران

۵ اتحادیه کارگری در فرانسه به اسامی کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیکِ کار (س اف دِ تِ)، کنفدراسیون عمومی کار (س ژِ تِ)، فدراسیون سندیکائی متحد (اِف اِس او – فرهنگیان)، اتحادیه سندیکائی برای همبستگی (سولیدر) و اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل (اونسا) به تاریخ ۴ ژوئن طی بیانیه ای خطاب به مقامات ایران دستگیری و صدور حکم برای محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو چهره شناخته شده کارگری و از بازداشت شدگان اول ماه مه امسال و اذیت و آزارها و فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران و کارکنان نیشکر هفت تپه و ممنوعیت شغلی وی بخاطر دفاع از کارگران را بشدت محکوم نموده اند.

اتحادیه های کارگری فرانسه در این بیانیه به تشدید سرکوبگری ها درایران در مواجهه با رشد جنبش کارگری و مثال بارز آن در روز اول ماه مه و بدنبال آن دستگیری محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو چهره سرشناس کارگری در ۲۶ اردیبهشت و صدور ۳ و ۶ ماه حکم زندان برای آنان اشاره کرده اند و آنها را بعنوان پایمال کردن حقوق کارگران محکوم کرده اند.

مصداق دیگر مورد اشاره در این بیانیه از سرکوبگری های حکومت فشار حقوقی بر فرزانه زیلابی وکیل مدافع کارگران نیشکر هفت تپه است که به اتهام “مشارکت در تبلیغ علیه رژیم، تجمع به قصد اقدام علیه امنیت ملی، و توهین به رهبر” به دستور مقامات قضایی از ۱۳ مه از حرفه وکالت محروم گردیده است. در خاتمه این سندیکاها بر چهار خواست آزادی بدون قید و شرط و فوری محمود صالحی و عثمان اسماعیلی و لغو همه محکومیت های آن ها ، لغو فوری ممنوعیت شغلی فرزانه زیلابی، آزادی بدون قیدو شرط همه فعالین کارگری و مدافعین حقوق کارگران و لغو همه محکومیتهای غیرعادلانه وخلاف آزادیها و حقوق بنیادی، و متعهد بودن حکومت اسلامی به پیمان های بین المللی از جمله حق ایجاد تشکل های مستقل، حق برگزاری تجمعات، حق اعتصاب، و حق قراردادهای جمعی، تاکید نموده اند.

قبلا نیز دو کنفدراسیون جهانی کارگری یکی کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری(ITUC) و دیگری کنفدراسیون مواد غذایی (IUF- در برگیرنده دو و نیم میلیون عضو) با انتشار دو نامه سرگشاده‌ جداگانه خطاب به حسن روحانی، خواستار آزادی فوری«محمود صالحی» و «عثمان اسماعیلی» دو فعال کارگری شدند. کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری در نامه خود ضمن اشاره به وضعیت جسمانی بد محمود صالحی و عثمان اسماعیلی با تاکید بر آزادی فوری آنها هشدار داده و مینویسد: “ما دولت شما را مسئول حفظ جان و سلامت این دو نفر می‌دانیم. ما این موضوع را پیگیری کرده و منتظر اقدامات سریع دولت ایران در این‌باره هستیم”.

در داخل کشور نیز طوماری اعتراضی با بیش از ۵۰۰ امضا که در میان آنها اسامی چهره های شاخصی از جنبش کارگری و فعالین اجتماعی دیده میشود، حمایت خود را از دستگیر شدگان اول مه محمود صالحی و عثمانی اسماعیلی اعلام کرده و خواستار آزادی فوری آنها شدند. کارزار برای آزادی محمود صالحی و عثمان اسماعیلی ادامه دارد و در سطح جهانی ابعاد گسترده تری پیدا میکند. کمپین برای آزادی کارگران زندانی حمایت قاطع خود را از این کارزار اعلام کرده و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها و تمامی زندانیان سیاسی و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بسته شدن پرونده های امنیتی کارگران، معلمان و تمامی فعالین اجتماعی تاکید دارد.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

15 خرداد ۱۴۰۰، 5 ژوئن ۲۰۲۱

Shahla.daneshfar2@gmail.com

http://free-them-now.com

اینرا هم بخوانید

فوت سالانه ۲۶ هزار نفر در سال به علت آلودگی هوا

علی سلاجقه از معاونان رئیسی گفته است: ”طبق بررسی ها به طور متوسط سالانه ۲۶ …