بیانیه ۶۸ سازمان و نهاد در حمایت از “سه‌شنبه‌های نه به اعدام”

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۶۸ سازمان و نهاد مدافع حقوق انسان از ایران و در سطح بین‌المللی، ضمن اعلام همبستگی با جنبش “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” در زندان‌های ایران، طی بیانیه‌ای خواستار حمایت جامعه بین‌الملل از جنبش روبه‌رشد لغو مجازات اعدام شدند. از میان امضاکنندگان بیانیه می‌توان از سازمان حقوق بشر ایران، ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، شبکه ضد مجازات اعدام آسیا، مؤسسه حقوق بشر کانون وکلای بین‌المللی، شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایران)، جمعیت حقوق بشر کردستان – ژنو، کمیته بین‌المللی علیه اعدام و کارزار جهانی نه به اعدام در ایران نام برد.

متن کامل این بیانیه بدین قرار است:

در حمایت و همبستگی با ” سه‌شنبه‌های نه به اعدام” در ایران

در ۲۰ روز نخست ماه اوت به طور میانگین هر شش ساعت، یک نفر در زندان‌های ایران اعدام شده است. از سال ۲۰۲۱ میلادی، آمار اعدام‌ها هر سال افزایش‌یافته؛ تا جایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۸۳۴ تن به دار آویخته شدند. سازمان حقوق بشر ایران در سال جاری میلادی، تا روز ۲۶ اوت، دست‌کم ۳۹۵ اعدام را ثبت و تأیید کرده است. اعدام‌هایی که برای اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اجرا می‌شوند، کماکان بیشترین تعداد را دارند. گروه‌های به حاشیه رانده‌شده و اقلیت‌های اتنیکی، به‌ویژه کردها و بلوچ‌ها، نسبت به جمعیتشان، درصد بالایی را در میان اعدام‌شدگان تشکیل می‌دهند.

جمهوری اسلامی از مجازات مرگ به‌عنوان ابزار سرکوب سیاسی استفاده می‌کند و احکام اعدام در دادگاه‌هایی بدون رعایت حداقل‌های استاندارد دادرسی و روند قضایی صادر می‌شوند.

در پی اجرای اعدام‌های جمعی در کرج و اعدام زندانیان سیاسی، در ژانویه ۲۰۲۴ گروهی از زندانیان سیاسی شجاع در زندان قزل‌حصار کرج علیه اعدام‌ها اعتراض کردند؛ اعتراضی که با خشونت سرکوب شد. این گروه از زندانیان سیاسی با عقاید و گرایش‌های مختلف از روز ۳۰ ژانویه، هفته‌ای یک‌بار اعتصاب‌غذا می‌کنند که به عناوین «سه‌شنبه‌های سیاه» و «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» نامیده شده است. روز سه‌شنبه ازاین‌جهت انتخاب شده که معمولاً در این روز محکومان به مرگ در زندان قزل‌حصار را برای اعدام به سلول انفرادی منتقل می‌کنند.

این اعتصاب‌غذای هفتگی اکنون سی و یکمین هفتهٔ خود را می‌گذراند و به ۱۷ زندان دیگر در ایران گسترش یافته است. شرکت‌کنندگان در این اعتصاب‌ها به‌رغم سرکوب خشونت‌بار بر خواستهٔ خود برای لغو اعدام پای می‌فشارند.

ما امضاکنندگان این بیانیه، همبستگی و حمایت خود را از جنبش «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در زندان‌های ایران اعلام می‌کنیم. ما خواستار توقف تمامی اعدام‌ها در ایران هستیم و از جامعهٔ بین‌الملل می‌خواهیم تا جنبشِ روبه‌رشد «لغو اعدام» در ایران را حمایت کند.

اینرا هم بخوانید

فراخوان به مردم آزاده کردستان- ۲۵ شهریور اعتصاب عمومی در سراسر کردستان

مردم آزاده و مبارز کردستان به دومین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی نزدیک می‌شویم. انقلابی …