بیروت، عروس خاورمیانه، قربانی ارتجاع مذهبی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در خراسان رضوی گفت: “لبنان که یک روزی عروس خاورمیانه و مرکز تمام بی‌بندوباری‌ها بود، امروز مظهر مقاومت است”. او افزود: “متأسفانه بعضی جریان‌های سیاسی اعتقاد دارند باید مقابل اسرائیل به اظهار تأسف بسنده کنیم و از درگیری و مبارزه صرف‌نظر کرد”

به بخش “درگیری با اسرائیل” باز خواهیم گشت، اما بلاهت، بی‌دانشی و تفکر زیرشکمی ویژه‌ای می‌طلبد تا زیبایی‌ها و رشد تمدن و مدرنیته در یک دوره خاص از یک شهر مانند بیروت این‌چنین مورد تحلیل “فیضه‌ای و آخوندی” قرار بگیرد.

بیروت به واسطه رشد شهرنشینی، مدرنیسم و روابط غیرمذهبی در یک برهه از رشد کشورهای خاورمیانه توانسته بود گوی سبقت را از دیگر کشورهای عربی زبان منطقه برباید.

در گذرگاه تاریخ، از دریانوردان فنیقی تا جنگ‌های صلیبی از میراث‌های تاریخی بابل تا قصرهای قرون پیشین و از زیبایی‌های طبیعی تا میراث تاریخی و فرهنگی آن، لبنان و بیروت جایگاه ویژه‌ای از زوایای مختلف، از فرهنگ سیاسی و فکری گرفته تا رشد تمدن مدرن در منطقه داشته و دارد.

قبل از شروع جنگ‌های داخلی و سکتاریستی، قبل از عروج جنبش‌های ارتجاعی مذهبی اسلامی و مسیحی در لبنان، قبل از حملات و اشغال‌های متعدد ارتجاع یهودی – اسرائیلی، قبل از آنکه سایه شوم جنگ‌های مختلف سامانه زندگی مردم را از هم بپاشد، زندگی مردم مسیر متمدنانه‌تری را طی می‌کرد. توصیف این منطقه به‌عنوان عروس خاورمیانه تعریف جایگاه این کشور در رشد تمدن انسانی در منطقه است.

اما بخش دیگر اظهارات علم‌الهدی، یعنی جنگ و درگیری با اسرائیل، خارج از این که از “شعارهای توخالی” محسوب می‌شود، یکی از عمده دلایلی است که رشد و تعالی مردم این منطقه را به زوال کشید. یکی از قربانیان واقعی عروج و به‌قدرت‌رسیدن اسلام سیاسی در ایران مردم لبنان و بیروت بودند.

سیاست‌های ارتجاعی رژیم اسلامی ایران در منطقه، سازماندهی گروه‌های تروریستی در بیروت و حمایت مالی و نظامی میلیاردی از حزب‌الله لبنان با پول مردم ایران از دلیل‌های عمده این هرج‌ومرج در لبنان محسوب می‌شود و تا زمانی که ارتجاع اسلامی بهانه‌ها و ملزومات لازم را برای ارتجاع یهودی – اسرائیلی برای مداخله در مقدرات مردم لبنان آماده می‌کند، بیروت و لبنان روی آرامش نخواهد دید.

عروس خاورمیانه اکنون به مادر داغدار خاورمیانه بیشتر شباهت دارد.

اینرا هم بخوانید

“قیمه بدون گوشت”، کیفیت داروهای وطنی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۸۳۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …