بیش از۱۰ میلیون نفر از مردم سودان آواره شده‌اند

براساس آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت، در کشور جنگ زده سودان بیش از ۱۰ میلیون نفر آواره شده‌اند.

این سازمان روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد اعلام کرد از زمان شروع جنگ بین ارتش سودان و شبه نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» در آوریل سال گذشته ۷٫۲۶ میلیون نفر در سودان آواره شده و قبل از آن نیز به دلیل درگیری‌های نظامی قبلی در این کشور ۲٫۸۳ میلیون نفر آواره بودند.

با توجه به نبود چشم‌اندازی برای پایان جنگ داخلی سودان، سازمان ملل از مدت‌ها پیش هشدار داده که این کشور با پرشمارترین بحران آوارگی در جهان و احتمال بروز قحطی و گرسنگی روبرو است.

تحت تأثیر سال‌ها درگیری نظامی و جنگ تمام عیار در یک سال گذشته، بیش از یک چهارم جمعیت ۴۸ میلیونی سودان آواره شده و بیش از دو میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند.

حدود ۳٫۷ میلیون نفر، بیش از یک سوم از کل آوارگان، از خارطوم پایتخت سودان، گریخته‌اند که در طول جنگ داخلی به شدت آسیب دیده و کماکان صحنه نبرد بین دو نیروی متخاصم است.

در اندکی بیش از یک سال که از شروع جنگ داخلی سودان می‌گذرد ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند. در یکی از مرگبارترین حوادث جنگ داخلی فقط ظرف یک روز در یکی از شهرهای غرب ناحیه دارفور ۱۵ هزار نفر کشته شدند.

رقم دقیق تلفات جنگ داخلی سودان نامعلوم است ولی برخی از منابع از جمله تام پریلو، فرستاده ویژه دولت آمریکا در بحران سودان، رقم کشته شدگان را حدود ۱۵۰ هزار نفر تخمین می‌زنند.

سازمان‌های امدادرسان و کارشناسان بین‌المللی هشدار می‌دهند که با تشدید بحران بشری در سودان تعداد تلفات افزایش خواهد یافت.

سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز در گزارش روز سه‌شنبه هشدار داد که ۷۰ درصد از مردمی که در داخل مرزهای سودان آواره شده‌اند «اکنون با خطر قحطی و گرسنگی روبرو هستند.»

سازمان ملل نیز می‌گوید حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت سودان از گرسنگی شدید رنج می‌برد و حدود ۳٫۶ میلیون کودک دچار سوء تغذیه شدید هستند.

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت حدود ۵۵ درصد از آوارگان سودانی کودکان زیر ۱۸ سال و حدود یک چهارم آن‌ها کودکان خردسان زیر پنج سال هستند.

نهادهای امداد رسان بین‌المللی می‌گویند به دلیل فقدان آمارهای دقیق در مورد بحران بشری سودان تاکنون وقوع قحطی در این کشور اعلام نشده است.

سازمان ملل نیز دو طرف جنگ داخلی را به «ممانعت سیستماتیک و انکار عامدانه» کمک بشردوستانه به نیازمندان متهم کرده است. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …