بیش از 90 درصد کارگران، قرارداد موقت دارند

ایسنا،هادی ابوی دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد کارگران قراردادهای موقت دارند.کارگران دو چالش اساسی دارند که یکی از آن‌ها امنیت شغلی و دیگری معیشت بوده که این دو چالش همچنان باقی مانده ‌است.

در حال حاضر دستمزد کارگر با احتساب بُن کارگری و مزایا حدود دو میلیون تومان است، در حالی که بر اساس برآوردی تازه، خط فقر حدود هشت تا 10 میلیون تومان بوده و در واقع کارگران حدود 6 تا هشت میلیون تومان نسبت به خط فقر و خط زندگی عقب هستند.

در حال حاضر قیمت برنج نسبت به ابتدای سال حدود سه تا چهار برابر شده‌ و در ابتدای سال قیمت هرکیلو برنج بین 7000 تا 8000 تومان بود اما در حال حاضر این قیمت به حدود 27 هزار تومان رسیده ‌است.

با شیوع ویروس کرونا، علاوه بر مواردی که همواره وجود داشته، اقلامی از جمله اقلام بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز به این هزینه‌ها اضافه شده و زمانی که در شورای عالی کار برای هر کارگر 3.5 تا چهار نفر خانوار در نظر گرفته می‌شود، چنین هزینه‌های بهداشتی نیز نسبت به این تعداد بیش‌تر خواهد شد و قطعا در زندگی آن کارگر تاثیر خواهد گذاشت.

اقلام خوراکی مصرفی کارگر شامل چند قلم اساسی بوده که قوت غالب این افراد همین اقلام است. یکی از این موارد برنج بوده که قطعا برنج درجه یک ایرانی مدنظر نیست و برنج پاکستانی نیز به سختی به دست می‌آید و قیمتش بالا است، منظور برنج هندی بوده که دولت تامین می‌کند و با فرمول‌هایی قیمت این محصول تعیین شده و دستمزد کارگران نیز بر اساس قیمت همین برنج‌های وارداتی تعیین می‌شود.

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …