تازه ترین اخبار از هجدهمین روز تهاجم روسیه به اوکراین

*نهادهای سازمان ملل: حملات به بیمارستان‌های اوکراین متوقف شود.صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، سازمان بهداشت جهانی و صندوق جمعیت سازمان ملل از حملات روسیه به مراکز درمانی و بیمارستان‌های اوکراین به شدت انتقاد کردند. سه نهاد بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری حملات روسیه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اوکراین شده‌اند.دویچه وله

* دویچه وله،سازمان ملل: ۵۹۶ غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند .بر اساس گزارش سازمان ملل از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه حداقل ۵۹۶ غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که ۴۳ نفر از قربانیان کودک هستند. طبق داده‌های سازمان ملل ۱۰۶۷غیرنظامی از جمله ۵۷ کودک در ۱۸ روز گذشته جنگ اوکراین مجروح شدند. 

*رسانه های خبری آلمان بعد از ظهر روز یکشنیه 13 مارس از گسترش حملات ارتش روسیه در حومه کی یف خبرداده اند. بر اساس این اخبار درگیریهای شدید، موشک باران و توپ باران مناطق کی یف شدت گرفته. ارزیابی این رسانه های این است که احتمال یورش ارتش روسیه برای تصرف کی یف بیشتر شده است.

*دویچه وله،روسیه و اوکراین پیشرفت مذاکرات را تائید کردند.مذاکرات روسیه و اوکراین به گفته هر دو طرف در حال پیشرفت است. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی گفت: «روسیه سازنده‌تر از پیش مذاکره می‌کند و پی برده است که اوکراین هیچ امتیاز اساسی نمی‌دهد.» پودولیاک ابراز امیدواری کرده که در روزهای آینده اولین نتایج مذاکرات حاصل شود. خبرگزاری ریا نیز به نقل از لئونید اسلوتسکی، مذاکره‌کننده روسیه نوشته که هر دو هیئت به زودی می‌توانند به یک موضع مشترک برسند و پیشرفت قابل توجهی از زمان آغاز مذاکرات حاصل شده است. 

*یورونیوز،بیش از  ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار اوکراینی تاکنون از این کشور گریخته‌اند.طبق آخرین آمار سازمان ملل که روز یکشنبه منتشر شد، بیش از دو هفته پس از حمله روسیه به اوکراین، حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته به صف آوارگانی پیوسته‌اند که از جنگ گریخته‌اند.

  • دویچه وله، هزاران نفر در خرسون علیه روسیه تظاهرات کردند.هزاران نفر از ساکنان شهر تصرف‌شده خرسون در جنوب اوکراین علیه اشغال شهر خود توسط روسیه تظاهرات کردند.

*’بی بی سی، بازداشت خبرنگاران ‘ در اعتراضات ضد جنگ در روسیه.دست کم ۱۳ خبرنگار و ۱۲ نفر دیگر در جریان اعتراضات ضد جنگ در سن پترزبورگ بازداشت شدند.اندری اکان در کانال تلگرامی خود نوشته: “آن‌ها دلیلی برای این بازداشت‌ها عنوان نکرده‌اند.”او گفت که گزارشگران بازداشتی همگی جلیقه ای پوشیده بودند که مشخص می کرد، آن ها وابسته به مطبوعات هستند و همچنین کارت های خبرنگاری با خود داشتند، اما کسی به این موضوع توجهی نکرد. هدف این بود که اطمینان حاصل شود که کسی این اعتراضات را پوشش نمی دهد.

  • مقام‌های اوکراینی تایید کرده‌اند که نیروهای این کشور شهر کوچک ولنوواخا در نزدیکی ماریوپول را تخلیه کرده‌اند چرا که با خاک یکسان شده است.
  • در شهر اشغال شده ملیتوپول، ساکنان در اعتراض به ربوده شدن شهردار خود توسط نیروهای روسیه به خیابان آمده‌اند.

*بی بی سی؛تازه ترین ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا.نیروهای روسی با پیشروی از سمت خارکیف در شمال و ماریوپل در جنوب، در تلاش هستند تا نیروهای اوکراینی را در شرق این کشور محاصره کنند.در این گزارش آمده: “نیروهای روسی که از کریمه پیشروی می‌کنند، در تلاش هستند تا شهر میکولائیف را دور بزنند.

* حملات ارتش روسیه به شهرهای غربی اوکراین شدت گرفته است. روسیه مدعی شد کاروان نظامی اش به ٢۵ کیلیومتری کی یف رسیده است.

* اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه حومه شرقی شهر ماریوپل را تصرف کرده‌اند.

*از روز شنبه رژیم اسد ثبت نام مزدورانش را برای اعزام به جنگ علیه اوکراین آغاز کرده است

رادیو آمریکا،دیمیترو کولباوزیر خارجه اوکراین می‌گوید کشورش آماده است با روسیه مذاکره کند، ولی تسلیم نمی‌شود و هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

*یورونیوز:نیروهای روسیه در حال پیشروی به سمت کی‌یف و محاصره شهرهای دیگر هستند.

* اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه حومه شرقی شهر ماریوپل را تصرف کرده‌اند.*رسانه های آلمان عصر امروز از گلوله باران و موشک باران شدید شهر کی یف و ادامه حرکت ارتش روسیه به طرف این شهر خبر می دهند. در غرب اوکراین پیشروی ارتش روسیه و بمباران ها ادامه دارد.

*رادیو فردا،سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور به آمریکا هشدار داده که تسلیحات غربی که به اوکراین تحویل داده شود، از سوی مسکو مورد هدف قرار خواهند گرفت.

*دویچه وله،روسیه از انهدام سه هزار و ۵۹۳ زیرساخت نظامی اوکراین خبر داد .وزارت دفاع روسیه از انهدام سه هزار ۵۹۳ ویرساخت نظامی اوکراین از زمان حمله نظامی به این کشور خبر داد. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت ۶۱ هلی‌کوپتر، ۱۲۶ پهپاد، هزار و ۱۵۹ تانک و سایر ادوات جنگی، ۱۱۸ موشک‌انداز، ۴۳۶ قبضه توپ و خمپاره‌انداز و ۹۷۳ واحد خودروی نظامی منهدم شده‌اند.به گفته کوناشنکوف، پدافند هوایی روسیه یک هلیکوپتر نیروی هوایی اوکراین و سه پهپاد از جمله یک پهپاد برایکتار تی‌بی دو Bayraktar TB-2 را در هوا سرنگون کرده است. 

اخبار روزهای قبل از اینجا

https://rowzane.com/news/article=247891

اینرا هم بخوانید

ثبت «رکورد تازه» در فضای مجازی فارسی‌زبان در واکنش به مرگ رئیسی

کانال تلگرامی «تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی» با بررسی شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان پس از انتشار خبرها …