تاکید ترامپ و پومپئو بر مقابله با اقدامات خصمانه ایران‎

رادیو فردا:دونالد ترامپ و مایک پومپئو، در جریان مراسم ادای سوگند وزیر خارجه جدید آمریکا، بر مقابله با آن‌چه «اقدامات خصمانه» ایران نامیدند، تاکید کرده‌اند.

مایک پومپئو، ۱۲ اردیبهشت ماه، در مراسم ادای سوگند خود در وزارت خارجه آمریکا، همراه با دونالد ترامپ و مایک پنس، رئیس‌جمهوری و معاون او شرکت کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود در این مراسم، حمایت خود را از وزیر خارجه جدیدش اعلام کرد و آغاز به کار او در این مقام را یک «آغاز فوق‌العاده» توصیف کرد.

هم ترامپ و هم پومپئو بخشی از سخنرانی خود را در این مراسم به ایران اختصاص دادند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است «ما با تمامی اقدامات خصمانه ایرانی‌ها مقابله می‌کنیم و در مورد گام‌های بعدی پیرامون «برجام» معیوب تصمیم‌گیری خواهیم کرد».

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز بخشی از سخنرانی روز سه‌شنبه خود را به موضوع ایران اختصاص داد و به‌مانند رئیس دولت مبتوعش گفت «ما با هر اقدام خصمانه‌ای از سوی ایران مقابله خواهیم کرد و در مورد گام‌های بعدی در ارتباط با برجام تصمیم‌گیری می‌کنیم».

دونالد ترامپ، از منتقدان سرسخت توافق اتمی با ایران، تا ۲۲ اردیبهشت ماه به متحدان ایالات متحده فرصت داده تا راهی برای «اصلاح معایب» برجام بیابند و در غیر این صورت او از تعلیق تحریم‌های مربوطه خودداری خواهد کرد.

به گفته ترامپ اجابت چهار شرط اصلی به ماندن در توافق می‌انجامد: بازرسی فوری و کامل بازرسان بین‌المللی، دائمی‌شدن محدودیت‌های مربوط به برنامه هسته‌ای تهران، محدودیت‌های و ممنوعیت‌ها در مورد برنامه موشکی جمهوری اسلامی و این‌که ایران تضمین کند هرگز به ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای نزدیک نخواهد شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون حاضر به پذیرش مذاکره دوباره برجام نشده‌اند. متحدان اروپایی آمریکا که در زمان دولت باراک اوباما با ایران به توافق رسیدند، خواستار حفظ توافق موجود هستند.

آقایان ترامپ و پومپئو بخشی از سخنرانی خود را نیز به موضوع مذاکره با کره شمالی و لزوم خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره، لزوم پاسخگوکردن روسیه در قبال «اقدامات خشونت‌بار» آن کشور، عادلانه‌کردن روابط اقتصادی چین با آمریکا، و نیز انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به اورشلیم/بیت‌القدس، اختصاص دادند.

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …