تاکید اسرئیل بر پاسخ به حمله جمهوری اسلامی

  • اسرائیل«کانال ١٢»: اسرائیل «به وضوح و نیرومندانه» به حمله جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد. واکنش های جهانی

کانال ١٢ اسرائیل در گزارشی اعلام کرد کابینه جنگی این کشور تصمیم گرفته «به وضوح و نیرومندانه» پاسخ حمله موشکی و پهپادی شنبه شب حکومت ایران را بدهد.

مطابق این گزارش، واکنش اسرائیل حامل این پیام خواهد بود که این کشور اجازه نخواهد داد حمله با این بزرگی «بدون پاسخ بماند.»

این گزارش می‌افزاید که هدف دیگر واکنش این خواهد بود که به جمهوری اسلامی اجازه ندهد «معادله» مورد نظر خود طی روزهای اخیر را ایجاد کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، به نظر می‌رسد منظور کابینه جنگی این است که از عادی‌سازی حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل در صورت تداوم حملات اسرائیل به مواضع و منافع حکومت ایران در آینده جلوگیری کند.

گزارش کانال ١٢ اسرائیل می‌افزاید که یوآف گالانت و هرزی هالوی، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، معتقد هستند که پاسخ اسرائیل به حکومت ایران ضروری است، اما این پاسخ نباید به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که در برابر حملات جمهوری اسلامی از اسرائیل دفاع کرد، آسیب برساند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل نمی‌خواهد با پاسخ خود یک جنگ منطقه‌ای را ایجاد کند و این پاسخ را با آمریکا هماهنگ خواهد کرد.کابینه جنگی اسرائیل قرار است روز سه‌شنبه نیز تشکیل جلسه دهد.

  • هرزی هالوی: پاسخ خواهیم داد

پس از انتشار گزارش کانال ١٢، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفت این کشور به حمله پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد.

به گفته هرزی هالوی، که از پایگاه نیروی هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل سخن می‌گفت، تصریح کرد: «شلیک این تعداد موشک [بالستیک]، موشک کروز، و پهپاد به خاک اسرائیل با پاسخ مواجه خواهد شد.

  • یوآف گالانت: چاره‌ای جز تلافی حمله جمهوری اسلامی نداریم

پیش از انتشار گزارش کانال ١٢، وبسایت خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی و یک منبع مطلع دیگر گزارش داده بود که یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفته است اسرائیل چاره‌ای جز پاسخ به حملات بی‌سابقه پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ندارد.

طبق گزارش آکسیوس، وزیر دفاع اسرائیل در این تماس به همتای آمریکایی‌اش گفت اسرائیل معادله‌ای را نمی‌پذیرد که در آن حکومت ایران در واکنش به هر حمله اسرائیل در سوریه، مستقیم به خود اسرائیل حمله کند.

به گفته این منابع، در این گفت‌وگو وزیر دفاع آمریکا نیز همانند جو بایدن بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها تاکید کرده است.

تا لحظه تنظیم متن فارسی این گزارش، وزارت‌های دفاع ایالات متحده و اسرائیل واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

این در حالی است که جلسه روز دوشنبه کابینه جنگی اسرائیل برای بررسی پاسخ این کشور به حملات جمهوری اسلامی به پایان رسیده است.

به گزارش کانال ١٢ اسرائیل، در این جلسه چندین پاسخ تلافی‌جویانه «دردناک» که در عین حال منجر به جنگ منطقه‌ای نشوند، به بحث گذاشته شد.

طبق این گزارش، دولت اسرائیل قصد دارد واکنشی از خود به حملات شنبه شب نشان دهد که با مخالفت ایالات متحده مواجه نشود.

گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه پاسخگویی اسرائیل به حملات جمهوری اسلامی در حالی است که شمار فزاینده‌ای از کشورهای جهان با فراخواندن سفیران جمهوری اسلامی در پایتخت‌های خود، این «تشدید خطرناک تنش‌ها» از سوی حکومت ایران را محکوم کرده و خواستار کاهش تنش‌ها شده‌اند.رادیوآمریکا

*************

بی بی سی:تلاش‌ها برای کاهش تنش همزمان با افزایش نگرانی از «قریب‌الوقوع بودن» واکنش نظامی اسرائیل

در حالی که کشورهای غربی صراحتا از اسرائیل خواسته‌اند از واکنش نظامی که موجب تشدید تنش میان این کشور و ایران شود پرهیز کند، مقام‌های اسرائیلی می‌گویند کابینه جنگ این کشور برای تصمیم‌گیری درباره نحوه پاسخگویی به حمله موشکی و پهپادی ایران ساعت‌ها تشکیل جلسه داده و «معتقد به اقدامی با فاصله زمانی اندک از حمله ایران» است.

ان‌بی‌سی نوشته یک مقام اسرائیلی به این شبکه آمریکایی گفته در میان تصمیم‌گیران کشورش این باور وجود دارد که هرگونه پاسخی باید با فاصله‌ زمانی اندک از حمله (ایران) صورت گیرد. به نوشته ان‌بی‌سی این مقام اسرائیلی گفته گزینه های فراوان دیپلماتیک و نظامی در جلسه کابینه جنگ این کشور مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه هر چه شود برای عملی کردن آن با «آمریکا هماهنگی خواهد شد».

این در حالی است که شب گذشته – یکشنبه – یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است «در صورت تصمیم اسرائیل برای پاسخ نظامی به حمله ایران، نباید انتظار مشارکت آمریکا را داشته باشد.»

به گفته یک مقام ارشد کاخ‌سفید آقای بایدن، در این گفتگو تاکید کرده که کابینه جنگ آقای نتانیاهو باید «استراتژیک و با مداقه کامل» درباره پاسخ تلافی‌جویانه خود فکر کند.با وجود این، هرتزل هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، امروز در جریان بازدیدی از پایگاه هوایی نِواتیم – که مورد هدف چند موشک ایران قرار گرفته – به خبرنگاران گفت که حملات ایران «با پاسخ روبرو خواهد شد».

او که بعد از نشست کابینه جنگ اسرائیل سخن می‌گفت تصریح کرد که اسرائیل درحال بررسی گام‌های بعدی خود است.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل افزوده: «پرتاب این همه موشک، موشک کروز، و پهپاد به سوی خاک اسرائیل با پاسخ روبرو خواهد شد».

در همین حال در تهران، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران هشدار داده که در صورت حمله اسرائیل، واکنش ایران «فوری» خواهد بود.

علی باقری کنی در اظهاراتی که حساب کاربری دولت ایران در شبکه ایکس منتشر کرده می‌گوید: (اسرائیلی‌ها) دیگر ۱۲ روز وقت نخواهند داشت و سرعت پاسخ ایران کمتر از چند ثانیه خواهد بود».

این اظهارات در حالی نگرانی از ادامه تنش نظامی میان ایران و اسرائیل را بالا برده که امروز وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن گفت ایالات متحده به دنبال افزایش تنش با تهران نیست اما از اسرائیل دفاع خواهد کرد.

گفتگوی وزیر خارجه آمریکا یا معاون نخست وزیر عراق که به واشنگتن سفر کرده است، یکی از رایزنی‌های متعدد آنتونی بلینکن طی دو روز گذشته است که طی ان واشنگتن سعی دارد ضمن جلوگیری از گسترش دامنه جنگ اسرائیل-غزه به سایر نقاط خاورمیانه، بر مواضع کاخ سفید در دفاع از اسرائیل تاکید کند و ائتلافی جهانی علیه حمله موشکی و پهپادی ایران به این کشور تشکیل دهد.

تلاش کشورهای اروپایی برای مهار تنش همزمان با محکوم کردن حمله ایران

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا عصر دوشنبه در پارلمان این کشور ایران را متهم کرد که به دنبال «بحران آفرینی در خاورمیانه» است و همزمان نخست‌وزیر ایتالیا از تمایل کشورش برای تحریم هر کشوری که علیه اسرائیل اقدام کند، گفته است.

آقای سوناک عصر دوشنبه در برابر نمایندگان پارلمان بریتانیا تایید کرد که این کشور در سرنگونی پهپادهای ایرانی که به سوی اسرائیل می‌رفتند مشارکت داشته و حمله موشکی و پهپادی سپاه را «تنش‌ افزایی خطرناک» ایران خواند.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین از توافق سران گروه ۷ برای اتخاذ «اقدامات بیشتر» در مقابله با حمله ایران خبر داد و گفت که به زودی با بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود تماس خواهد گرفت.

آقای سوناک همچنین خواستار خویشتن‌داری ایران و اسرائیل، آتش‌بس فوری در غزه، گسترش کمک‌ها به جنگ‌زدگان در غزه و همچنین آزادی گروگان‌های باقی مانده در دست حماس شده است.

پیش از این هم وزرای خارجه آلمان و بریتانیا از «پیروزی» اسرائیل در دفاع و «شکست مضاعف» ایران در حمله، از تل‌آویو خواستند که از اقدام تلافی‌جویانه خودداری کند. روسیه و چین در مقابل دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کرده‌اند.

بعد از آلمان، فرانسه و جمهوری چک، بلژیک هم روز دوشنبه سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک گفته «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را نشان دهند. باید از تشدید بحران در منطقه جلوگیری کنیم.»

در روسیه، دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه گفته تشدید بیشتر تنش «به نفع کسی نیست» و مسکو معتقد است که همه اختلافات باید از «راه‌های دیپلماتیک» حل و فصل شود.

در اظهاراتی دیگر، آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان در موضعی متفاوت گفت «پیروزی دفاعی» اسرائیل بر ایران باید با «ابزار دیپلماتیک» تضمین شود و از طرفین خواست از تشدید درگیری‌ها جلوگیری کند.

خانم بائربوک همچنین افزود: «اسرائیل به لطف پدافند هوایی قوی خود و تلاش‌های آمریکا، بریتانیا و کشورهای عربی در زمینه دفاعی پیروز شده است.»

او گفت که روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و به وضوح درباره افزایش بیشتر درگیری‌ها به او هشدار داده است.

پیشتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا اسرائیل را «متقاعد کند با پاسخ به حمله ایران، تنش‌ را تشدید نکند.»

ایران شنبه شب صدها پهپاد و موشک را در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه به سمت اسرائیل پرتاب کرد.

ارتش اسرائیل مجروح شدن چند سرباز خود در داخل خاک لبنان را تایید کرد

در تحولی دیگر، ارتش اسرائیل تایید کرده که چند نیروی نظامی این کشور شب گذشته «در داخل خاک لبنان» مجروح شده‌اند.

ارتش اسرائیل پیش‌تر محل زخمی شدن ۴ سرباز خود را «مناطق مرزی» شمال این کشور با لبنان گزارش کرده بود اما اکنون می‌گوید این سربازان شب گذشته در پی انفجاری که داخل خاک لبنان روی داده مجروح شده‌اند.

حزب الله لبنان مدعی شده پس از ورود سربازان اسرائیلی به داخل خاک لبنان دستگاه‌های انفجاری را منفجر کرده است.

کامرون: حمله ایران به اسرائیل شکست مضاعفی بود

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا هم در اظهارات مشابهی از اسرائیل خواست دست به حمله تلافی‌جویانه نزند و گفت «اقدام تهران تقریبا یک شکست کامل بود.»

آقای کامرون امروز در گفتگو با شبکه اسکای نیوز گفت: «اگر صبح امروز در اسرائیل نشسته باشید، به درستی فکر می‌کنید که ما محقیم پاسخ دهیم و این کار را هم می‌کنند. اما ما اصرار داریم که نباید تنش تشدید شود.»

با این حال، وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ به خبرنگاری گفت که اگر به ساختمان دیپلماتیک بریتانیا حمله ای مشابه آنچه به کنسولگری ایران در دمشق شد، صورت می گرفت، این کشور حتما پاسخ می‌داد. هر چند پس از این پاسخ تلاش کرد تصریح کند که ابعاد پاسخ ایران – شلیک ۳۰۰ پرتابه – بسیار بزرگ بوده هر چند این حمله خسارات جزیی در پی داشته است.

او در پاسخ به این سوال که اگر اسرائیل اقدام تلافی‌جویانه بزرگی علیه ایران انجام دهد، چه پیامدی خواهد داشت، گفت: «در هر اقدامی، همیشه خطر اشتباه محاسباتی وجود دارد.»

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه گفت به عنوان مثال، ایران در حملات خود به اسرائیل «به‌شدت دچار اشتباه محاسباتی شده‌است.»

او گفت که با وزیر خارجه ایران صحبت کرده و حسین امیرعبداللهیان، مدعی است که این «حداقل کاری بود که می‌توانستند انجام دهند.»

آقای کامرون می‌گوید که به وضوح،‌ مقام‌های ایران امیدوار بودند که مناطق بیشتری را در اسرائیل با موشک‌ها و پهپادهای خود هدف قرار دهند.

وزرای خارجه آلمان و بریتانیا در حالی از «موفقیت» اسرائیل و «شکست مضاعف» ایران خبر می‌دهند که ایران می‌گوید در عملیاتی که آن را «وعده صادق» نامیده است، موشک‌هایش «با موفقیت» به مواضع مورد نظر اصابت کرده و از جمله پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نگب (نقب) هدف قرار گرفته است.

اما اسرائیل می‌گوید که این پایگاه آسیب جزئی دیده است و تقریبا از مجموع ۳۰۰ پهپادی و موشک بالستیک و کروزی که ایران شکلیک کرد، ۹۹ درصد رهگیری و خنثی شد.

بریتانیا و فرانسه از جمله کشورهایی بودند که در کنار فرانسه تلاش کردند تا حمله ایران به اسرائیل را که شب شنبه آغاز شده بود خنثی کنند.

امروز وزیر خارجه بریتانیا در ادامه گفتگوی خود با اسکای گفت «تمرکز باید بر توافق آتش بس در غزه باقی بماند.»

«از بسیاری جهات، این یک شکست مضاعف برای ایران بوده است. حمله تقریباً یک شکست کامل بود، و آنها به دنیا نشان دادند که نفوذ اهریمنی در منطقه دارند و آماده انجام چنین کاری هستند. به همین خاطر ما امیدواریم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد و پاسخ تلافی جویانه‌ای در کار نباشد.»

شب گذشته هم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که زمان آن فرا رسیده است تا از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنیم. آقای گوترش به شورای امنیت گفت که مردم خاورمیانه با خطر یک درگیری تمام عیار ویرانگر روبرو هستند.

شب گذشته در جلسه شورای امنیت در حالی که ایران و اسرائیل جدال لفظی شدیدی داشتند، کشورهای عضو شورا خواستار خویشتنداری طرفین شدند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، هشدار داده است واکنش اسرائیل، «پاسخ بسیار شدیدتری» به دنبال خواهد داشت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه گفت که کشورهای غربی باید «از خویشتنداری ایران» در ماه های اخیر قدردانی کنند.

مقامات اسرائیلی روز یکشنبه گفتند کابینه جنگ دولت بنیامین نتانیاهو، طرفدارعملیات تلافی‌جویانه علیه ایران به دلیل حمله موشکی و پهپادی گسترده به این کشور است، اما در مورد «زمان و مقیاس» چنین واکنشی اختلاف نظر وجود دارد. بی بی سی

***********

*تاکید وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل بر پاسخ به حمله جمهوری اسلامی

وبسایت خبری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی و یک منبع مطلع دیگر گزارش داد یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفته است اسرائیل چاره‌ای جز پاسخ به حملات بی‌سابقه پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ندارد.

طبق گزارش آکسیوس، وزیر دفاع اسرائیل در این تماس به همتای آمریکایی‌اش گفت اسرائیل معادله‌ای را نمی‌پذیرد که در آن حکومت ایران در واکنش به هر حمله اسرائیل در سوریه، مستقیم به خود اسرائیل حمله کند.به گفته این منابع، وزیر دفاع آمریکا نیز در این گفت‌وگو مشابه جو بایدن، رئیس جمهوری، بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها تاکید کرده است.

این در حالی است که جلسه روز دوشنبه کابینه جنگی اسرائیل برای بررسی پاسخ این کشور به حملات جمهوری اسلامی به پایان رسیده است.به گزارش کانال ١٢ اسرائیل، در این جلسه چندین پاسخ تلافی‌جویانه «دردناک» که در عین حال منجر به جنگ منطقه‌ای نشوند، به بحث گذاشته شد.طبق این گزارش، دولت اسرائیل قصد دارد واکنشی از خود به حملات شنبه شب نشان دهد که با مخالفت ایالات متحده مواجه نشود. رادیو آمریکا

  • رادیو فرا رئیس ستاد ارتش اسرائیل: شلیک موشک‌ها و پهپادهای ایران به خاک ما با پاسخ روبه‌رو خواهد شد

رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که کشورش به حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل «پاسخ خواهد داد».

هرتسی هالِوی شامگاه دوشنبه ۲۷ فروردین در جمع خلبانان جت‌های اف ۳۵ کشورش در پایگاه هوایی نواتیم گفت موشک‌هایی که به کشور اسرائیل شلیک شد، با پاسخ روبه‌رو خواهد شد.

ژنرال هالوی گفت: «ایران می‌خواست به توانایی‌های راهبردی اسرائیل لطمه بزند و این کاری است که در گذشته انجام نشده بود. ما خود را برای عملیات “دفاع آهنین” آماده کرده و ایران با برتری هوایی ما روبه‎‌رو شد. ما گام‌های آتی خود را می‌سنجیم. شلیک این شمار زیاد موشک، موشک‌های کروز و پهپادها به خاک کشور اسرائیل با پاسخ روبه‌رو خواهد شد».

***********************

اخبار روزهای گذشته

*دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در آغاز نشست فوق‌العاده شورای امنیت، با این هشدار که مردم منطقه با خطر واقعی «یک درگیری تمام‌‌عیار ویرانگر» مواجه‌اند، گفت: «اکنون وقت کاهش تنش، خنثی‌کردن درگیری و خویشتن‌داری حداکثری است.»

آنتونیو گوترش با اشاره به حملات گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل که تنها منجر به زخمی‌شدن چند تن شد، گفت وقتی ماهیت حمله روشن شد، بلافاصله آن را محکوم کرده و خواستار توقف فوری این مخاصمه شدم.دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد که «بسیار حیاتی است از هر اقدامی که بتواند به یک رویارویی عمده نظامی در جبهه‌های متعدد در خاورمیانه می‌شود، خودداری کرد.»

*مواضع اسرائیل و جمهوری اسلامی.چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم دارای حق وتو در شورای امنیت، که حامیان عمده جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند، حملات مستقیم و گسترده جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را «تلافی‌جویانه» دانسته و از محکوم کردن آن خودداری کردند.

نمایندگان اسرائیل، جمهوری اسلامی و همچنین سوریه، به نشست فوق‌العاده عصر یکشنبه شورای امنیت برای بررسی وضعیت در خاورمیانه دعوت شده بودند و سخنانی را برای اعلام آخرین مواضع کشورهای متبوعشان ایراد کردند.

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سخنرانی خود با اشاره به حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی تأکید کرد، این حمله «برهان روشنی» بود بر این که هشدار‌های قبلی اسرائیل درباره خطر جمهوری اسلامی درست بوده است.

او با نمایش تصاویر ویدئویی از پرواز موشک‌های پرتاب‌شده بر فراز آسمان مسجد الاقصی و اماکن مذهبی در اورشلیم که برای مسلمانان نیز مقدس است گفت: «جمهوری اسلامی هیچ حرمتی حتی برای اسلام و مسلمانان نیز قائل نیست.»سفیر اسرائیل در سازمان ملل در ادامه با طرح این پرسش که «می‌توانید تصور کنید که اگر این حمله با مهمات اتمی انجام می‌شد الان با چه فاجعه‌ای روبرو بودیم؟» تاکید کرد که جمهوری اسلامی را «همین امروز باید متوقف کنیم.»

گیلاد اردان، هشدار داد: «رژیم آیت‌الله‌ها در همراهی با حماس، حزب‌الله و دیگر جهادی‌ها، هر کجا که می‌رود جنگ و نابودی را با خود به همراه می‌برند؛ حتی در اروپا نیز، اوکراینی‌های غیر‌نظامی با پهپاد‌های آن‌ها کشته‌ می‌شوند و جمهوری اسلامی سال‌هاست که قطعنامه‌های سازمان ملل را پایمال می‌کند.»

نماینده جمهوری اسلامی نیز در سخنانی مدعی شد که اسرائیل با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه، منشور سازمان ملل متحد را نادیده گرفته است.سعید ایروانی با انکار نقش حکومت ایران در سازماندهی و تامین ‌مالی گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، درباره حمله به اسرائیل گفت: «ما حداکثر خویشتنداری را در مقابل اسرائیل نشان‌داده‌ بودیم.»
او تاکید کرد: «جمهوری اسلامی هیچ قصدی برای رویارویی با آمریکا در منطقه ندارد.» رادیوآمریکا

*جلسه کابینه جنگ اسرائیل درباره چگونگی واکنش به تهران، بی‌نتیجه پایان یافتجلسه کابینه جنگ اسرائیل روز یکشنبه درباره نحوه واکنش به حملات تهران، بی‌نتیجه پایان یافت.یک مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت دولت اسرائیل مصمم به واکنش به حملات ایران است و از ارتش این کشور خواسته تا گزینه‌هایی را در این مورد ارائه دهد.

این در حالی است که به گفته مقامات آمریکایی، جو بایدن و اعضای تیم امنیت ملی او، به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که واشینگتن در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

تهران بارها پس از حمله منتسب به اسرائیل به مرکز دیپلماتیک خود در دمشق که به کشته شدن ۷ فرمانده سپاه پاسداران انجامید، اعلام کرده‌بود که این حملات را تلافی خواهد کرد.

*روسیه می‌گوید هیچ متنی به شورای امنیت در رابطه با ایران ارائه نشده است

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که تاکنون هیچ متنی به شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با حمله ایران به اسرائیل ارائه نشده است.

واسیلی نبنزیا پس از نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر از چنین چیزی خبر ندارم.»

ونسا فریزر، سفیر کشور مالت در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفته است که تا این لحظه یک کشور ابراز آمادگی کرده که متنی را در رابطه با ایران آماده کند.

نبنزیا پیش‌تر گفته بود که کشورهای غربی مانع تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شده بودند.

*سنتکام: نیروهای آمریکایی ۸۰ پهپاد و ۶ موشک شلیک‌شده از ایران و یمن را منهدم کردند

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با حمایت ناوشکن‌های فرماندهی اروپایی ایالات متحده شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه بیش از ۸۰ فروند پهپاد تهاجمی ایران و دست‌کم ۶ فروند موشک بالستیک این کشور را که از ایران و یمن به اسرائیل شلیک شده بودند، منهدم کردند.

اطلاعیه‌ای که سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، می‌گوید این آمار شامل یک فروند موشک بالستیک و ۷ هفت فروند پهپاد در نواحی تحت کنترل حوثی‌های یمن می‌شود که پیش از پرتاب، با حمله نیروهای آمریکایی منهدم شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران در حمله خود به اسرائیل از بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهپاد استفاده کرد که اکثر آنها از داخل ایران پرتاب شدند یا به پرواز درآمدند. ایالات متحده پیش از این اعلام کرده بود که در راستای تعهد خود به اسرائیل ده‌ها فروند از این موشک‌ها و پهپادها را رهگیری و منهدم کرده است. رادیو فردا

*نشست کابینه اسرائیل درباره واکنش به ایران بی‌حاصل پایان یافت.نشست و رایزنی‌های کابینه جنگ اسرائیل درباره واکنش‌های احتمالی به حملات موشکی و پهپادی ایران به این کشور بی‌نتیجه پایان یافت. رسانه‌های خبری به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که تصمیم‌گیری‌های قطعی در این مورد هنوز انجام نگرفته‌اند.به گزارش “تایمز اسرائیل”، این جلسه عصر یکشنبه (۱۴ آوریل / ۲۶ فروردین) بیش از سه ساعت طول کشید.دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل از پاسخ مستقیم به پرسشی درباره برنامه‌های اسرائیل برای واکنش تلافی‌جویانه احتمالی خودداری کرد. او تنها به “آماده‌باش اسرائیل در سطحی بالا در همه جبهه‌ها” اشاره کرد.پیش از آن اما بنی گانتس، وزیر دفاع سابق اسرائیل و عضو کابینه جنگ بدون ذکر زمانی مشخص از واکنش تلافی‌جویانه این کشور سخن گفته بود: «ما یک ائتلاف منطقه‌ای تشکیل خواهیم داد و ایران را در زمانی مناسب پاسخگو خواهیم کرد، آن هم به آن شکل که از دید ما درست است.»سایت خبری اکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد که در روزهای آتی قرار است گفت‌وگوهای دیگری در مورد چگونگی واکنش اسرائیل به حملات جمهوری اسلامی صورت گیرد. به نوشته اکسیوس، در این نشست گزینه‌های مختلف در مورد واکنش تلافی‌جویانه اسرائیل مورد بحث و رایزنی قرار گرفته‌اند. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی از وضعیت مردم سیل‌زده دشتیاری پس از سیل

روزنامه حکومتی اعتماد:روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک …