تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و بحران بی آبی در تهران و کرج

‏ امروز ۲۴ خرداد  بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به فقر، گرانی، و تورم افسار گسیخته و برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای اهواز، کرمانشاه و اردبیل تجمع کردند. در همین رابطه بازنشستگان تامین اجتماعی در یکشنبه ۲۱ خرداد نیز در شوش و اهواز  تجمع داشتند. در تجمعات اعتراضی این روز بازنشستگان شعار میدادند: “ایجاد رعب و وحشت، کار جدید دولت”، “کو مهار تورم ای دشمنان مردم”، ” گرانی، تورم، بلای جان مردم”، “بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “ما همه هم بسته‌ایم، از وعده‌ها خسته‌ایم”، ” معلم زندانی آزاد باید گردد، کارگر زندانی آزاد باید گردد”.  در اهواز بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل استانداری تجمع داشتند و در اعتراض به پرونده سازی امنیتی برای وکیل خود فرزانه زیلابی شعار میدادند: “زیلابی  زیلابی، حمایت میکنیم”، “وکیل با شرافت حمایت میکنیم”. برنامه توسعه هفتم دولت و مصوبه مزدی شورای عالی کار همچنین از موضوعات اعتراضات بازنشستگان است.  افزایش حقوقها به بالای سبد هزینه معیشتی که امروز به گفته خود بازنشستگان در بنرهای اعتراضی شان ۲۸ میلیون است، و درمان رایگان دو خواسته مهم بازنشستگان است و در بنرهای اعتراضی آنها  قابل مشاهده است.   

همانطور که قبلا گزارش کرده بودیم روز 21 خرداد جمعی از معلولان در پاسخ به فراخوان “کمپین معلولان” در مقابل اداره بهزیستی این شهرها تجمع کردند و خواستار اجرای ماده ۲۷ “قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت” شدند. بنا بر آخرین گزارشات این تجمعات در شهرهای اراک، قم، بروجرد، اردبیل و کرمان برگزار شدند. بر اساس این ماده  دولت مکلف شده است که کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم در بودجه سنواتی دولت منظور شود.  اما پنج سال است که حکومت حتی از پرداخت آن که خود چندین برابر زیر خط فقر است و اجرای این مصوبه خود سربار میزنند. دولت در قبال معیشت و تامین شرایط مناسب برای تمامی معلولان موظف است.

یک خبر مهم دیگر تشدید بحران آب در شهرهای تهران و کرج است. بنا بر گزارشات در برخی از مناطق تهران و کرج آب آشامیدنی جریان ندارد و به وسیله تانکر به مردم آبرسانی شده است. در محلاتی از کرج که آب قطع نیست فشار آن بسیار پایین است. در تهران در محلاتی چون قائم مقام فراهانی، هفت‌تیر و مدرس نیز مردم دسترسی به آب آشامیدنی ندارند و در خیلی از محلات فشار آب بسیار پایین است. طبق گزارشات روز گذشته ۲۳ خرداد نیز  مناطقی از تهران از جمله فرشته، شهرآرا، بهارشیراز، شریعتی، بهار، سهروردی، پونک، چهارراه زرتشت، بهجت‌آباد، خیابان کارگر و انقلاب، همچنان با قطعی آب مواجه‌ بودند. همچنین در پی قطعی آب در اکثر نقاط تهران، برخی کسب و کارها همچون کافه‌ها تعطیل شده اند. بحران آب در کوران تابستان  زندگی مردم را فلج کرده و به خشم و نفرت آنان بیش از بیش دامن زده است. حتی آب و هوا نیز از آفت جمهوری اسلامی در امان نمانده اند.

.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ خرداد  ۱۴۰۲،  ۱۴ ژوئن  ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

۱ مه ۲۰۲۴؛ اطلاعیه شماره ۲: در اراک جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی اول مه را گرامی داشتند

بنا به گزارشهای دریافتی جمعیت بزرگی از بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان تامین تجمعکرده …