تجمعات بازنشستگان و فراخوان سه روز اعتراض توسط تشکلهای دانشجویان و جوانان انقلابی محلات

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۵۱:تجمعات بازنشستگان و فراخوان سه روز اعتراض توسط تشکلهای دانشجویان و جوانان انقلابی محلات.این قشر بازنشسته آماده قیام است

روز یکشنبه ۲۱ اسفند بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه  اعتراضاتشان  بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در چندین شهر علیه فقر و گرانی و برای پیگیری خواستهایشان دست به تجمع زدند. بنا بر گزارشهای تا کنونی این تجمعات در شهرهای شوش، اهواز، اصفهان، کرمان، کرمانشاه و شهرهای دیگری برگزار شدند. در شوش جمعیت زیادی به خیابان آمده و دست به راهپیمایی  زدند و با  فریاد “تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم” و شعارهای دیگری، برادامه اعتراضات خود پای فشردند. در اهواز بازنشستگان با شعار گرانی، تورم، بلای جان مردم دست به راهپیمایی زدند. در کرمان بازنشستگان شعار میدادند: این قشر بازنشسته آماده قیام است.

در تجمعات این روز بازنشستگان همچنین شعار میدادند:”بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “سوریه را رها کن ، فکری بحال ما کن”، “رئیسی دروغگو حاصل وعده هات کو”، “وزیر بی لیاقت استعفا، استعفا”،  یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه”.

در این روز همچنین بازنشستگان صنایع فولاد در تهران با حمل پلاکاردهایی که بر روی آن مطالبات خود را نوشته بودند در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و برای پیگیری مطالبات خود  از سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در تهران تجمع داشتند. در همین رابطه در روز قبل از آن بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان نیز تجمع کردند. همسان سازی صد در صدی و افزایش حقوقها متناسب با هزینه های سرسام آور زندگی، درمان رایگان، پرداخت عیدی برابر شاغلین کارگری، و پرداخت ما به التفاوت متناسب سازی ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یکجا ، از خواستهای بازنشستگان است.

– امروز بیست و یکم اسفند همچنین جمعی از کارگران شاغل در بخش های دولتی در اعتراض به بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه که تعرضی به سطح دستمزدهایشان است مقابل شورای نگهبان تجمع کردند. در این تجمع، کارگران از نهادهای مختلف از جمله وزارت نفت و کارگران کلاه‌زردهای وزارت نیرو  که از شهرهای مختلف به تهران آمده بودند حضور داشتند. به گفته کارگران بنا بر این بند مزد آنها برابر با افزایش حقوق کارمندان دولت که بیست درصد است تعیین خواهد شد و نتیجه آن تحمیل دستمزدی حتی کمتر از دستمزد چند برابر زیر خط فقری خواهد بود  که توسط شورایعالی تعیین شده است. و این سیاستی است دولت در سال گذشته نیز تلاش کرد اجرایی کند و با اعتراضات گسترده ای از سوی کارگران بخش دولت و بازنشستگان روبرو گردید و ناگزیر به عقب نشینی هایی شد.

در آستانه سال جدید اعتراضات در میان بخش های مختلف کارگری بر سر سطح نازل حقوقها و گرانی ها و طلبهایشان بابت دستمزدها و عیدی آخر سال گسترده است. یک نیروی فعال این اعتراضات بازنشستگان هستند و دور جدیدی از اعتراضات بخش های مختلف آن شکل گرفته است و در هفته های اخیر شاهد تجمعات اعتراضی متوالی آنان در شهرهای بسیاری و  در سطح سراسری بوده ایم.  اعتراض بازنشستگان به فقر و گرانی و بی تامینی است .  اجرای همسان سازی حقوقها و افزایش آن متناسب با سطح قیمت ها و متناسب با بالارفتن نجومی نرخ تورم، درمان و بهداشت رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به اختلاس ها و پرداخت شدن دیون دولت به صندوق های بازنشستگی،‌ پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی تمامی زندانیان سیاسی و داشتن حق تشکل، تجمع و اعتراض ازجمله خواستهایی است که بازنشستگان بارها در تجمعاتشان بر آنها تاکید کرده اند.

اعتراض علیه گرانی و بی تامینی یک موضوع مهم انقلاب است که مردم با شعار فقر، فساد گرانی میریم تا سرنگونی آنرا در اعتراضاتشان فریاد میزنند. اعتراضات کارگری در کنار اعتراضات کل جامعه و فراخوان های سریالی به اعتراضات سراسری، فضای پر التهاب جامعه را به نمایش میگذارد. از جمله تشکلهای مختلفی از دانشجویان و جمع های جوانان انقلابی در محلات طی بیانیه ای فراخوانی در حول و حوش چهارشنبه سوری برای روزهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفند داده شده است. بخشی از این فراخوان  اقداماتی میدانی از جمله شعارنویسی، پخش تراکت و اعلامیه، نصب بنر، گرافیتی خیابانی و شعاردهی شبانه هر شب ساعت ۲۱:۰۰ را شامل میشود.  بخش دیگر این فراخوان اعتصاب و اعتراض، پرفورمنس اعتراضی و شعاردهی، تشکیل زنجیره انسانی و همخوانی سرودهای انقلابی در دانشگاه‌ها و مدارس توسط دانشجویان، دانش آموزان و معلمان است. و بالاخره بخش آخر فراخوان به  ایجاد جمع‌های محله‌محور در ساعت ۶عصر و برگزاری تجمعات اعتراضی، رقص‌های حمایتی از زنان رقصنده اکباتان، راهپیمایی و تظاهرات اعتراضی با شعارها و اقدامات انقلابی در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر برای تصرف و تسخیر خیابان‌ها با جمعیت زیاد در سراسر کشوراست. فراخوان های تشکلهای دانشجویان و جوانان انقلابی محلات و دیگر بخش های اجتماعی به اعتراضات سراسری گامهای مهم در سازماندهی اعتراضات مردمی برای پیشروی خیزش و اعتراضات علیه حکومت است. از این فراخوانها باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲ مارس ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

بی‌بی‌سی طی تحقیقاتی به سند نحوه مرگ نیکا شاکرمی و عوامل آن دست پیدا کرده است

بی‌بی‌سی طی تحقیقاتی به سند نحوه مرگ نیکا شاکرمی و عوامل آن دست پیدا کرده: …