تجمعات بازنشستگان کشوری در چند شهر، کارگران پتروشیمی دهلران، مراسم خاکسپاری پیمان گلوانی و…

تجمعات بازنشستگان کشوری در چند شهر، کارگران پتروشیمی دهلران، مراسم خاکسپاری پیمان گلوانی و حکم دو سال حبس سپیده قلیان

روز ۱۳ تیر بازنشستگان کشوری از جمله معلمان بازنشسته در ادامه سه شنبه های اعتراض خود علیه فقر و گرانی و پیگیری خواستهایشان، دست به تجمع و اعتراض زدند. این اعتراضات و تجمعات بنا به گزارشات تاکنونی در شهرهای سنندج، کرج، یزد، اردبیل، کرمانشاه، ممسنی و دهلران برگزار شده است. بازنشستگان با خشم شعارهای اعتراضی شان را فریاد میزدند که “بازنشسته داد بزن ، حقتو فریاد بزن”، “همسان سازی کامل ، حق مسلم ماست”، “معلم زندانی ، آزاد باید گردد”، “آموزش رایگان ، حق فرزند ایران”، و “می میریم می میریم ، ذلت نمی پذیریم”. در این تجمعات بازنشستگان معترض بنرهایی در دست داشتند و خواستهایی چون “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، و “آموزش رایگان” برجسته بود. در کرمانشاه بازنشستگان همچنین شعار میدادند:” “میزنم فریاد، هرچه باداباد، وای از این طوفان وای از این بیداد”.

همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای خط فقر سی میلیون تومانی، درمان رایگان، تحصیل رایگان برای همه کودکان، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی معلمان زندانی، و پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها، از جمله خواستهای اعلام شده معلمان بازنشسته در تجمعاتشان است.

دراین روز همچنین جمعی از کارگران پروژه‌ ای پتروشیمی دهلران در اعتراض به تعطیلی این پروژه و بیکاری حدود ۲۰۰۰ کارگر مقابل فرمانداری شهرستان دهلران دست به تجمع زدند.

امروز همچنین مراسم خاکسپاری یکی از جانباختگان انقلاب، پیمان گلوانی، با حضور گستردە مردم خشمگین در مهاباد برگزار شد. در این مراسم مردم با سر دادن شعارهایی چون “شهید نمی‌میرد” و ” آزادی خون می‌خواهد، فرزند نترس می‌خواهد” یاد جوان جانباخته پیمان گلوانی را گرامی داشته و بر ادامه راه او تاکید کردند.

پیمان گلوانی، ۲۴ ساله اهل مهاباد بود که در تاریخ ۴ تیر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و بر اثر شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه بقتل رسید. بر اساس گزارشات مهراب اکبر پور دادستان حنایتکار مهاباد در گفت‌وگو با رسانەهای حکومتی مرگ پیمان گلوانی را بر اثر “بیماری” اعلام کردە بود، اما تصاویر منتشر شده از وی حاکی از شدت شکنجە و خشونت بە کار رفتە علیە اوست. حزب کمونیست کارگری نفرت و انزجار عمیق خود را علیه حکومت مرگ و شکنجه ابراز میکند و مراتب همدردی و تسلیت خود را با خانواده این عزیز و مردم مهاباد و همگان اعلام میکند. ننگ و نفرت بر حاکمان کثیف اسلامی!

خبر دیگر در مورد سپیده قلیان زندانی سیاسی شناخته شده و محبوب و صدور حکم دو سال حبس برای وی است. سپیده قلیان در اسفند ماه برای چند ساعت آزاد شد و سپس بعلت شعار علیه رهبر جمهوری اسلامی مجددا بازداشت شد. علاوه بر دو سال حبس احکام دیگری چون منع عضویت در گروههای سیاسی- اجتماعی، منع استفاده از تلفن هوشمند و منع اقامت در تهرن و استانهای همسایه به مدت دو سال برای او صادر شده است. سپیده قلیان همواره در زندان نیز صدای اعتراض زندانیان بوده است. سپیده باید فورا و بدون قید و شرط آزاد و پرونده امنیتی وی مسدود گردد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱ اوت ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

دو روز مهم اعتراضی برای معلمان در سراسر کشور

فراخوانهای بسیاری به مناسبت اول مه روز جهانی کارگر داده شده است. در کنار فراخوان …