تجمعات سراسری بازنشستگان مخابرات و اعتصاب کارگران اورهال پالایشگاه آبادان و مترو تهران

امروز ۲۳ مرداد در یکی دیگر از دوشنبه های اعتراضی بازنشستگان مخابرات در چندین شهر تجمع کردند. اعتراض این بازنشستگان به گرانی و تورم و بی تامینی و مطالبات فوری پاسخ نگرفته خود از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی است.  بنا بر خبر ها این تجمعات تا کنون در شهرهای اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد، ایلام، شیراز، رشت، کرمانشاه، تهران، اردبیل، شهر کرد،  هرمزگان برگزار شده است.

در اهواز بازنشستگان با راهپیمایی در شهر فضای پرشوری از اعتراض آفریدند. در این تجمعات بازنشستگان شعار میدادند:”یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه”، “شاغل و بازنشسته اتحاد، اتحاد”، “مخبر حیا کن آیین نامه را اجرا کن”، “نه مجلس نه دولت نیستند به فکر ملت”،” بازنشسته به پا خیز برای رفع تبعیض”، “تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم”، “حقوق بازنشسته پشت درهای بسته”، و “از بس دروغ شنیدیم یک روز خوش ندیدیم”.

در این روز همچنین تجمع جمعی از کارکنان و پرسنل مترو تهران در اعتراض به برنامه ضدکارگری هفتم توسعه و نیز عدم رسیدگی به دیگر مشکلاتشان در محل مترو بهارستان دست به تجمع زدند. اعتراض کارگران مترو خصوصاً به ماده ۲۹ فصل پنجم از لایحه برنامه هفتم توسعه است که سن بازنشستگی را در مشاغل سخت و زیان‌آور افزایش می‌دهد. این تجمع قرار بود در مقابل مجلس صورت گیرد که با ممانعت نیروهای امنیتی روبرو شد.

خبر دیگر اینکه روز گذشته ۲۲ مرداد بیش از ۴۰۰ کارگر واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان در اعتراض  به عدم امنیت شغلی، پایین بودن سطح دستمزد، و شرایط کار طاقت‌فرسا مقابل درب اصلی پالایشگاه تجمع کرده و خواستار تبدیل وضعیت و امنیت شغلی خود شدند. مسئولان به آن‌ها وعده تبدیل وضعیت داده بودند اما با گذشت سه سال کار سخت و پر مخاطره هنوز بلاتکلیف‌اند. بنا بر خبرها این کارگران به دلیل عدم تمکین پالایشگاه آبادان به “طرح حذف پیمانکار” که  بر اساس آن باید در رابطه با خود پالایشگاه قرار گیرند و با قرارداد مستقیم تغییر وضعیت شوند، بیکار شده‌اند. و کارگران به این وضعیت اعتراض دارند. این کارگران سابقه تا ۱۶ سال کار در پالایشگاه را دارند ولی به دلیل عدم تداوم روزهای کاری در طول سالیان دراز تغییری در وضعیت شغلی شان ایجاد نشده و  سابقه بیمه آنها بسیار کمتر از مدت زمان کاری شان است. در خبری “رئیس کمیته ساماندهی جذب نیروهای غیرمستمر پالایشگاه آبادان” می گوید: ”بخش‌های بالادستی از جمله وزارت نفت باید نسبت به صدور مجوزات لازم برای جذب و تبدیل وضعیت این کارگران مجوز صادر کند، مجوزی برای تبدیل وضعیت این کارگران در اختیار مجموعه پالایشگاه آبادان نیست تا بتواند این خواسته کارگران را اجرایی کند“. بدینگونه بخش های مختلف کارگران را پاسکاری کرده و پاسخی به آنها نمیدهند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۳ مرداد ۱۴۰۲،  ۱۴ اوت   ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲ با …