تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی

بریتانیا روز پنجشنبه ۳۰ فروردین در اقدامی هماهنگ با ایالات متحده هفت فرد و شش سازمان را که در حمله حکومت ایران به اسرائیل نقش داشتند، تحریم کرد.ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیروی دریایی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی خاتم‌الانبیا، غلامعلی رشید، فرمانده این ستاد، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و سید میر احمد نوشین، مدیر سازمان صنایع هوافضا و چهار نفر دیگر مرتبط با این سازمان در فهرست تحریم‌های جدید هستند.

در بیانیه دولت بریتانیا آمده است که «در یک اقدام هماهنگ با ایالات متحده، شخصیت‌های ارشد نظامی ایران در واکنش به حمله مستقیم خطرناک جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل» تحریم شدند. بریتانیا و ایالات متحده همچنین طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه افراد و سازمان‌های اصلی در صنایع پهپادی و موشکی حکومت ایران با هدف محدود کردن بیشتر توانایی حکومت ایران در «بی‌ثبات کردن منطقه» وضع کرده‌اند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، گفت: «حمله رژیم ایران به اسرائیل اقدامی بی‌محابا و اقدامی خطرناک در جهت تشدید تنش بود.»

او گفت: «امروز سرکردگان ارتش ایران و نیروهای مسئول حمله به اسرائیل را تحریم کرده‌ایم. این تحریم‌ها که در هماهنگی با آمریکا اعلام شد نشان می‌دهد که ما به صراحت این حمله را محکوم می‌کنیم و محدودیت‌های بیشتری بر توانایی رژیم ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه اعمال کرده‌ایم.»

بنا بر این بیانیه تحریم‌های جدید به بیش از ۴۰۰ تحریمی که قبلاً علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، اضافه شده است. کل سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های قبلی قرار داشت و افراد و سازمان‌هایی که در برنامه پهپادی و موشکی ایران در این حمله نقش دارند مشمول تحریم‌های جدید شده‌اند.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در نشست وزرای خارجه گروه هفت در ایتالیا ضمن اعلام تحریم‌های جدید گفت بریتانیا و متحدان ما بر حمایت از امنیت اسرائیل و امنیت همه شرکای منطقه‌ای تاکید کرده‌اند.

دیوید کامرون نیز گفت تحریم‌هایی که امروز به همراه آمریکا اعلام شد نشان می‌دهد ما به صراحت حمله حکومت ایران به یک کشور مستقل را محکوم می‌کنیم.»

او همچنین تاکید کرد که خدمه کشتی «آریس» که توسط سپاه پاسداران توقیف شد «باید فوراً آزاد شوند و ایران باید از رفتار بی‌پروا و غیرقانونی خود دست بردارد. تشدید بیشتر تنش به نفع کسی نیست.»

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیروی دریایی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی خاتم‌الانبیا، غلامعلی رشید، فرمانده این ستاد، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و سید میر احمد نوشین، مدیر سازمان صنایع هوافضا و چهار نفر دیگر مرتبط با این سازمان در فهرست تحریم‌های جدید هستند.

ایالات متحده آمریکا نیز روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ده‌ها تحریم جدید علیه برنامه پهپادی، صنایع فولاد، و شرکت‌های خودروسازی جمهوری اسلامی وضع کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به شلیک صدها موشک و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت آمریکا در حمله مزبور از اسرائیل دفاع کرد و امروز با وضع تحریم‌هایی جدید، مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی را پاسخگو می‌کند.

او با یادآوری بیش از ۶۰۰ فقره تحریم علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی و همچنین گروه‌های نیابتی‌اش از جمله حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها، و کتائب حزب‌الله در دوره ریاست جمهوری خود افزود به وزارت خزانه‌داری دستور داده تحریم‌های بیشتری به منظور تضعیف صنایع نظامی جمهوری اسلامی وضع کند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۶ نفر و دو شرکت فعال در برنامه تولید پهپاد جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

طبق بیانیه اوفک، این تحریم‌شدگان در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازوی تولید پهپاد آن یعنی شرکت کیمیا پارت سیوان (کیپاس) و دیگر تولیدکنندگان پهپاد و موتورهای پهپادی فعالیت می‌کنند.رادیو آمریکا

لینک خبر به انگلیسی از اینجا

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy2270

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …