تحقیقات درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی


دیوان کیفری بین‌المللی زمینه آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را فراهم کرد.

قضات دادگاه کیفری بین‌المللی روز جمعه رای دادند که این دادگاه مستقر در لاهه هلند در خصوص رسیدگی به وضعیت سرزمین‌های فلسطینی صلاحیت قضایی دارد. این حکم زمینه را برای برای تحقیقات دادستانی در مورد جنایات جنگی در این مناطق هموار خواهد کرد.

اکنون نظر قضات دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ای برای تحقیق احتمالی در مورد ادعاهای جنایات جنگی از سوی اسرائیل، حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی قرار گیرد.قضات اعلام کردند که تصمیم آنها بر اساس قوانین مربوط به صلاحیت قضایی در اسناد بنیادین است و این حکم تلاشی برای تعیین مرزهای قانونی یا به رسمیت شناختن دولت‌ها به شمار نمی‌رود.

دادستانی کل دیوان کیفری بین‌المللی سال ۲۰۱۹ پس از تحقیقاتی پنج‌ساله به این نتیجه رسیده بود که برای رسیدگی به جنایات جنگی در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی مبنا و مدارک قابل قبولی وجود دارد.

فاتو بنسوده، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی پیش از ادامه تحقیقات خود از قضات دادگاه لاهه خواسته بود تا مشخص کنند که آیا تحقیقات او در قلمروی صلاحیت قضایی دادگاه کیفری بین المللی به شمار می‌آید یا نه.

ین پرونده اکنون مجددا به فاتو بنسوده بازگشته است تا درخصوص ادامه تحقیقات درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی تصمیم بگیرد.

اسرائیل که به عضویت دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه در نیامده، این تصمیم دادگاه را رد کرده است.

ایالات متحده آمریکا هم از این حکم “ابراز نگرانی” کرده است.دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ با هدف کمک به استقرار و حفظ صلح و امنیت در جهان کار خود را در شهر لاهه هلند آغاز کرد.

این دیوان که نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی است، به منظور محاکمه کسانی تأسیس شده که مسئولیت سنگین‌ترین جنایات از جمله جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده دارند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی آتنا …