ترامپ در نشست خبری مشترک با مرکل: ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت

رادیو فردا: ترامپ روز جمعه در نشست خبری مشترکی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که در کاخ سفید انجام شد وعده داد که ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.

وی اظهار داشت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که این حکومت آدم‌کش حتی نزدیک سلاح هسته‌ای نیز نخواهد شد.»

بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، رئیس جمهور آمریکا سپس با این پرسش مواجه شد که آیا گزینه برخورد نظامی با ایران را در صورت لزوم در نظر دارد یا نه که وی در پاسخ گفت: «من دراین باره صحبت نمی‌کنم که آیا از نیروی نظامی استفاده می‌کنم یا نه…اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که آنها سلاح هسته‌ای نخواهند ساخت. می‌توانید روی این حرف حساب کنید.»

دولت دونالد ترامپ وعده داده که اگر توافق هسته‌ای با ایران اصلاح نشود، آمریکا دیگر در برجام باقی نخواهد ماند. در این راستا قدرت‌های اروپایی با امریکا وارد مذاکره شده‌اند به طوری که گزارش شده یکی از موضوعات محوری دیدار صدراعظم آلمان با رئیس جمهور آمریکا، برجام بوده است.

بر اساس گزارش نشریه پولیتیکو، خبرنگاران در این نشست خبری از آنگلا مرکل نیز درباره احتمال خروج آمریکا و موضع آلمان پرسیده‌اند که وی پاسخ داده، دیپلمات‌های آلمانی همچنان به مذاکرات فشرده خود با ایالات متحده ادامه خواهند داد.

خانم مرکل سپس افزود: «این یک قطعه از موزائیک است، قطعه‌ای که اگر دوست داشته باشید می‌توانیم ساختار موردنظرمان را روی آن بنا کنیم. باید ببینیم که شرکای آمریکایی‌ ما چه تصمیمی گرفته‌اند.»

مرکل که با ترامپ در کاخ سفید یک نهار کاری داشت، دومین رهبر خارجی محسوب می‌شود که با سفر به واشینگتن در روزهای اخیر ترامپ را تشویق کرده تا آمریکا همچنان در توافق هسته‌ای باقی بماند.

پیش از او امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که به واشینگتن سفر کرده بود در این باره به رایزنی با همتای آمریکایی خود پرداخت اما در نهایت پیش از آن که به کشور خود بازگردد در جمع خبرنگاران اذعان داشت که تلاش‌هایش ناموفق بوده و آمریکا احتمالا از توافق خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، دریافت این تضمین که ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک نخواهد شد، و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران.

در این راستا مایک پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا روز جمعه پس از جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تاکید کرد که اگر این اصلاحات اعمال نشود، دونالد ترامپ تمایلی به ادامه حضور در برجام نخواهد داشت.

اینرا هم بخوانید

بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد اعتصاب شده اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد …