ترامپ طرح ممانعت از ورود «تروریست‌های تندروی اسلامی» به آمریکا را امضا کرد

فرمان اجرایی ترامپ برای ممانعت از ورود «تروریست‌های تندروی اسلامی» به آمریکا

بعد از چند روز گمانه زنی درباره محدودیت های جدید برای ورود مهاجران برخی از کشورهای مسلمان، جمعه عصر دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا فرمان اجرایی با عنوان «جلوگیری از ورود تروریست های تندروی اسلامی» را با حضور در وزارت دفاع آمریکا امضا کرد.

عصر شنبه آقای ترامپ برای مراسم سوگند ژنرال جیمز متیس در محل پنتاگون حضور یافت و بعد از این مراسم، دو فرمان اجرایی را امضا کرد که در یکی از آنها ورود پناهجویان به ایالات متحده آمریکا محدود تر می شود و آقای ترامپ آن را «بررسی خیلی سختگیرانه تر» نامید.

به نوشته سی ان ان، طرح دوم «محافظت از ملت در مقابل ورود تروریست ها به آمریکا» نام دارد که بخشی از وعده آقای ترامپ مبنی بر سخت‌گیری در مرزها و توقف ورود میزان مشخصی از پناهجویان به آمریکا است.

هنوز مشخص نیست در جزئیات این طرح ها به شهروندان برخی کشورها و از جمله ایران برای ممنوعیت موقف ورود به آمریکا اشاره شده است یا خیر. پیشتر رویترز گزارش داده بود ترامپ قصد دارد روند صدور ویزا برای اتباع برخی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و سوریه را تا یک ماه معلق کند.رادیوآمریکا

——————–

ترامپ تدابیر تازه ای را برای بررسی سابقه مهاجران با هدف “جلوگیری از ورود تروریست های اسلام گرا به آمریکا” امضا کرده است.

این همان طرحی است که گفته می شود سفر شهروندان ایرانی و چند کشور دیگر را در مرحله اول برای ۳۰ روز متوقف می کند اما احتمال تمدید مکرر آن وجود دارد.

او پس از مراسم سوگند ژنرال جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع در پنتاگون این دستور اجرایی را امضا کرد.

دونالد ترامپ در مورد تدابیری که برای بررسی سابقه متقاضیان به اجرا گذاشته خواهد شد چیزی نگفت اما پیشتر در روز جمعه گفته بود که به مسیحیان سوریه که خواستار پناهندگی باشند اولویت داده خواهد شد.

او در مراسم روز جمعه در پنتاگون گفت: “من درحال ایجاد تدابیر تازه بررسی (سابقه) افراد هستم تا جلوی ورود تروریست های رادیکال اسلام گرا به ایالات متحده گرفته شود. فقط باید کسانی را به کشورمان راه دهیم که از کشور ما حمایت می کنند و عمیقا به مردم ما عشق می ورزند.”

براساس پیش نویسی که پیشتر در هفته جاری از این تدابیر منتشر شده بود ورود شهروندان هفت کشور اسلامی متوقف می شود.

براساس آن پیش نویس صدور هر گونه ویزا برای شهروندان ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و یمن به مدت ۳۰ روز متوقف می‌شود.

همچنین در این پیش نویس آمده بود که اشخاصی که دست به قتل‌های ناموسی و خشونت علیه زنان می زنند، به قانون اساسی آمریکا اعتقادی ندارند یا قصد حملات “تروریستی” در آمریکا را دارند نباید وارد خاک این کشور شوند.

رئیس جمهوری آمریکا این دستورالعمل‌ها را بر مبنای اختیارات اجرایی خود صادر می کند.

گروه‌های مدنی طرفدار مهاجران و پناهندگان می گویند که در حال بررسی جزئیات دستور العمل‌های جدید آقای ترامپ هستند و در برابر مواردی که خلاف قانون اساسی باشد به آن اعتراض خواهند کرد.

خبر احتمال صدور چنین دستوری ابتدا روز ۲۴ ژانویه منتشر شد.

شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، مستقر در واشنگتن در آن زمان با صدور بیانیه ای از این اقدام احتمالی انتقاد کرد.

تریتا پارسی مدیر این گروه نوشت: “دونالد ترامپ در حال عملی کردن شرم آورترین و تبعیض آمیزترین قول های دوران مبارزات انتخاباتی است. او خواستار منع ورود مسلمانان شد و حالا درحال برداشتن اولین گام ها برای اجرای آن است.”

او افزود: “بسیاری از شهروندان ایرانی آمریکایی، مثل بیشتر آمریکایی ها، برای آینده ای روشن تر استوار بر عهدی که آمریکا قرن ها نمایندگی کرده به این کشور مهاجرت کردند. به نظر می رسد دونالد ترامپ قصد دور انداختن آن آمریکا را دارد و ما را در مسیری لغزنده به سوی آینده ای تاریک قرار می دهد.”

رئیس جمهور آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی قول داده بود ویزای ورود به آمریکا را از کشورهایی که با “تروریسم” در ارتباط هستند به حال تعلیق درآورد و برای کسانی که برای ورود به آمریکا درخواست می‌دهند امتحان عقیدتی بگذارد.

در آن زمان گفته شد که در این امتحان از شرکت‌کنندگان درباره ارزش‌های آمریکایی مثل آزادی مذهب، برابری جنسیتی و حقوق همجنس‌گرایان سوال خواهد شد.بی بی سی

 

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …