ترامپ: موضع اعراب در برابر قطر شاید نقطه آغازی بر پایان وحشت از تروریسم باشد

ییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد به طور تلویحی از قطع رابطه برخی کشورهای عربی با قطر حمایت کرد و گفت که رهبران خاورمیانه در نشست اخیر عربستان از رفتار قطر شکایت داشتند و خواستار پایان حمایت از ایدئولوژی افراطی شدند که موجب تشویق تروریسم می‌شود.

دونالد ترامپ در توئیت نخست خود، درباره قطع رابطه عربستان و چند کشور دیگر عربی با قطر موضعگیری نکرد ولی این اقدام را قابل فهم دانست. او نوشت:‌ «در جریان سفر اخیرم به خاورمیانه اشاره کردم که تقویت ایدئولوژی افراطی دیگر ممکن نیست. رهبران (عربی) انگشت اشاره را به سمت قطر رفتند- نگاه کنید!»

وی در توئیت دیگری، موضع تندتری در قبال قطر اتخاذ کرد و نوشت: «عالی است که می‌بینیم دیدار با پادشاه عربستان سعودی و رهبران ۵۰ کشور اکنون جواب می‌دهد. آنها اعلام کردند که موضع سرسخت‌تری در قبال افراطی‌گری اتخاذ می‌کنند، و اشاره آنها هم به قطر بود. شاید این نقطه آغازی بر پایان وحشت از تروریسم باشد!»

عربستان روز دوشنبه همراه با بحرین، مصر و امارات متحده عربی مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت از بنیادگرایان قطع کردند. همه این کشورها با ایالات متحده رابطه نزدیکی دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ترامپ در جریان سفر ماه گذشته خود به عربستان با امیر قطر دیدار کرده بود.

وی در این دیدار گفته بود:‌ «ما با هم دوست هستیم. مدت مدیدی است که با هم دوست هستیم. درسته؟ مناسبات ما در سطحی بسیار عالی است».

ارتش ایالات متحده آمریکا به طور وسیعی از یک پایگاه نظامی خود در قطر برای انجام حملات هوایی در منطقه استفاده می‌کند. محور این حملات در حال حاضر روی مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) متمرکز است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواست تا اختلافات میان خود را حل‌وفصل کنند.

قطر سابقه‌ای طولانی از اختلاف با دیگر کشورهای همسایه خود دارد ولی اقدامات اخیر عربستان در قطع رابطه با دوحه موجب شگفتی ناظران منطقه شده است و این نگرانی را ایجاد کرده که بحران جاری باعث بی‌ثباتی در موقعیت حساس کنونی خاورمیانه شود.

کشورهایی که رابطه خود را با قطر قطع کرده‌اند پرواز هواپیماهای این کشور از آسمان خود را ممنوع کرده و به اتباع قطری دو هفته فرصت داده‌اند تا خاک آن کشورها را ترک کنند.

مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته‌اند که شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح قرار است اواخر روز سه‌شنبه با ملک سلمان پادشاه عربستان دیدار کند، با این امید که بتواند اختلافات میان این کشور با قطر را حل‌وفصل کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در اقدامی که می‌تواند پیامدهای اقتصادی برای قطر داشته باشد برخی از بانک‌ها از همکاری با این کشور دست کشیده‌اند. بانک مرکزی عربستان از بانک‌های این کشور خواسته است تا با بانک‌های قطری معاملات ریال قطر نداشته باشند.

قطر متهم است که از شبه‌نظامیان اسلامگرا و ایران حمایت می‌کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، به تلویزیون الجزیره گفته است که دوحه مقابله به مثل نخواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که کویت به حل‌وفصل این بحران کمک کند.

وی خبر داد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، نیمه شب گذشته تلفنی با همتای کویتی خود صحبت کرد و به این کشور برای میانجیگری اختیار داد، ضمن اینکه سخنرانی خود برای مردم قطر را به حال تعلیق در آورد.

قطر در سال‌های گذشته با استفاده از ثروت گازی و نفوذ رسانه‌ای نقش مهمی برای خود دست و پا کرده است ولی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر به دلیل حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین و سیاست مستقل آن، از این کشور ناراضی هستند.

یمن، دولت لیبی مستقر در شرق این کشور، و مالدیو که پیشتر روابط نزدیکی با قطر داشتند نیز مناسبات خود را با دوحه قطع کرده‌اند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …