اردوغان روز چهارشنبه گفت: «در عملیات سپر فرات، شهر الباب آزاد خواهد کرد و تا آزادسازی الرقه پیش خواهد رفت».

او افزود: «برای پاکسازی مناطق دیگر، از جمله شهر منبج سوریه از وجود تروریست‌ها مصمم هستیم».

عملیات سپر فرات را ارتش آزاد سوریه از حدود چهار ماه پیش با پشتیبانی ارتش ترکیه آغاز کرد. هدف از این عملیات دور راندن شبه نظامیان داعش و کُرد‌ها از مناطق هم مرز با ترکیه در سوریه است.

شهر منبج پیش‌تر در تصرف داعش بود که در حال حاضر، در کنترل واحدهای حمایت از خلق کُرد قرار دارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به حمله مسلحانه‌ای به یک کلوپ شبانه استانبول در جشن سال نو که جان ۳۹ نفر را گرفت، درباره آنچه در کشورش رخ می‌دهد، گفت: «برخی تلاش می‌کنند که بذرهای تفرقه را در ترکیه بکارند و وظیفه ما در حال حاضر، تحویل متهمان عملیات تروریستی به دستگاه قضایی است».

او افزود: «به هیچ‌کسی اجازه تعرض به شیوه زندگی مردم در ترکیه را نخواهیم داد. برخی در تلاش‌اند از موضوع ترکیه را برای دستیابی به اهداف شخصی استفاده کنند».

اردوغان ضمن تاکید بر اینکه ترکیه هیچ چشمداشتی به کشورهای همسایه ندارد، در ادامه گفت: «کشورش همه آنچه در توان دارد را برای مبارزه با تروریسم به کار خواهد برد و تسلیم این سازمان‌های تروریستی نخواهد شد».

به گفته اردوغان هر کس از جنبش فتح‌الله گولن حمایت کند، تحویل سیستم قضایی خواهد شد.

فتح الله گولن روحانی پر نفوذ اهل ترکیه است که در آمریکا زندگی می‌کند. دولت ترکیه او را عامل کودتای نافرجام چند ما پیش و بسیاری از نا‌آرامی‌ها در این کشور می‌داند. البته گولن این اتهام را رد می‌کند.

رجب طیب اردوغان به روابط ترکیه و کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: «عادی‌سازی روابط بین دو کشور باعث بهبود اوضاع اقتصادی می‌شود. تنش در روابط با عراق نیز به پایان خواهد رسید و روابط این دو کشور مثبت خواهد ماند».