تشدید حملات اسرائیل به رفح. هشدار گوترش و واکنش بایدن

ارتش اسرائیل حملات خود بر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تشدید کرده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نشستی خبری در کاخ سفید گفت: «به نظر من عملکرد اسرائیل در غزه در راستای واکنش [به حمله حماس] بیش از حد بوده است.»

ارتش اسرائیل حملات خود بر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تشدید کرده است. نیروهایی اسرائیل افزون بر حملات هوایی که شب چهارشنبه به پنجشنبه آغاز شدند، تانک‌های ارتش این کشور مناطق شرقی شهر رفح را هدف قرار داد‌ه‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) دستور گسترش عملیات نظامی را صادر کرده بود. او در نطقی تلویزیونی گفت، به نیروهای اسرائیلی فرمان داده است، خود را برای انجام عملیات در رفح و همچنین دو اردوگاه آوارگان آماده کنند. به گفته نتانیاهو “آخرین واحد‌های باقیمانده حماس” در آنجا سنگر گرفته‌اند.

به گزارش سازمان ملل در حال حاضر بیش از ۱،۳ میلیون فلسطینی در رفح به سر می‌برند و به آنجا پناه برده‌اند. این در حالی است که رفح پیش از حمله سازمان تروریستی حماس به اسرائیل (۷ اکتبر ۲۰۲۳) و جنگ در غزه حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشت.مصر به شدت نگران است که گسترش حملات اسرائیل به رفح سبب شود که فلسطینی‌های مأیوس برای نجات جان خود به شبه‌جزیره سینا هجوم آورند.

*هشدار دبیرکل سازمان ملل در مورد وضعیت رفح

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با توجه به برنامه‌های اسرائیل برای حمله به رفح در چارچوب عملیاتش در جنوب نوار غزه در مورد “فاجعه‌‌ای انسانی” و “پیامدهای آن برای تمامی منطقه” هشدار داد. 

او با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) تصریح کرد، “نیمی از جمعیت غزه به‌شکلی فشرده در غزه جمع شده‌اند و قادر نیستند به جایی دیگر بروند. گزارش‌ها در مورد قصد اسرائیل برای حمله به رفح به‌شدت نگران‌کننده هستند و زنگ خطر تلقی می‌شوند”.گوترش افزود: «چنین عملیاتی کابوس انسانی کنونی را تشدید خواهد کرد و می‌تواند پیامدهایی تصورناپذیر برای کل منطقه داشته باشد.»

دولت ایالات متحده نیز در مورد چنین عملیات گسترده‌ای در رفح هشدار داده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این رابطه تصریح کرد: «ما بر این باوریم که عملیاتی نظامی در این مقطع زمانی فاجعه‌ای برای این انسان‌ها [در رفح] خواهد بود. ما از چنین طرح و عملی پشتیبانی نمی‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) هشدار داد که هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح، جایی که بیش از یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند، بدون برنامه‌ریزی یا اندکی تفکر، “فاجعه‌بار” خواهد بود.به گزارش رویترز، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما از انجام چنین کاری بدون برنامه‌ریزی جدی و معتبر حمایت نخواهیم کرد، زیرا موضوع بر سر بیش از یک میلیون نفری است که در آنجا پناه گرفته‌اند.»دویچه وله

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …