تشدید حملات نیر‌وهای رژیم سوریه به غوطه‌شرقی: در حدود ۲۰۰ غیر‌نظامی کشته شده‌اند

رادیو فرانسه:حملات ارتش سوریه به غوطه شرقی که آخرین پایگاه مهم مخالفین رژیم بشار اسد در حومه دمشق محسوب می شود، از روز یکشنبه شدت فوق العاده‌ای به خود گرفته است. حملات نیروهای رژیم بشار اسد به غوطه شرقی در حالی شدت گرفته است که سازمان ملل متحد دیشب خواستار پایان یافتن فوری این حملات شده است. در اثر حملات ارتش سوریه به غوطه شرقی طی سه روز نزدیک به ۲۰۰ غیر نظامی، از جمله ۶۰ کودک کشته شده اند.

با شدت گرفتن این حملات که با افزایش بی سابقه قربانیان غیر نظامی، خصوصا کودکان درغوطه شرقی همراه بوده است، “یونیسف” نهاد ویژه سازمان ملل برای کودکان، امروز با صدور بیانیه ای خشم و عصبانیت خود را نسبت به بمباران غیر نظامیان و کودکان در غوطه شرقی اعلام کرد و خواستار پایان دان فوری به حملات ارتش سوریه شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه امروز اعلام کرد: در ادامه حملات هوایی دیروز ارتش سوریه به غوطه شرقی که دست کم ۱۲۷ کشته و ۴۵۰ زخمی بر جای گذاشت، ارتش سوریه روز سه شنبه ۲۰ فوریه/ ۱ اسفند حملات جدیدی را به غوطه شرقی آغاز کرد که طی آن دست‌کم ۵۰ غیر نظامی از جمله ۱۲ کودک کشته شدند. یادآور می شویم که حملات نیروهای رژیم سوریه در روز یکشنبه دست‌کم ۱۷ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که نیروهای رژیم بشار اسد خود را برای یک حمله بسیار گسترده زمینی علیه آخرین پایگاه مخالفان رژیم در نزدیکی پایتخت این کشور آماده می کنند.

در همین راستا، روزنامه الوطن نزدیک به مواضع دمشق روز سه شنبه ۲۰ فوریه/ ۱ اسفند نوشت که تشدید بمباران ها علیه غوطه شرقی مرحله پیش از آغاز حمله زمینی و گسترده نیروهای ارتش سوریه به غوطه شرقی است و این حمله ممکن است هر لحظه آغاز شود.

هدف نیروهای رژیم بشار اسد از حملات گسترده به غوطه شرقی پاکسازی کامل و نهایی این منطقه از وجود مخالفان مسلح رژیم، از جمله گروهای احرار الشام(جبهه النصره سابق) وابسته به القاعده و جیش الإسلام است که امنیت رژیم دمشق را تهدید می کنند. غوطه شرقی منطقه ای است که در حدود ۴۰۰هزار غیر نظامی در آن زندگی می کنند و حملات ارتش سوریه به گروهای مسلح مخالف رژیم در غوطه شرقی با تلفات بسیار سنگین غیر نظامیان همراه است.

اپوزیسیون سوریه در تبعید حملات رژِیم بشار اسد به غوطه شرقی را جنگی برای “ریشه کن کردن و انهدام کلی مخالفان” توصیف کرد و سکوت جامعه جهانی در برابر این جنایت را محکوم کرد.

سازمان ملل متحد دیشب خواستار فوری پایان دادن به حملات نیروهای رژیم سوریه به غوطه شرقی شد.

از سوی دیگر، درگیری ها در شمال سوریه و منطقه عفرین ادامه دارد. این درگیری‌ها از یک سو میان ارتش ترکیه و مخالفان سوری وابسته به ترکیه با یگان مدافع خلق کرد، یعنی بازوی نظامی حزب دمکراتیک سوریه در منطقه عفرین ادامه دارد و از سوی دیگر، درگیری میان گروهای جهاد گرای رقیب نیز در استان حلب شدت گرفته است.

دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش می دهد که رقابت ها میان گروه های جهاد گرای استان حلب اولین قربانی مهم خود را داشته است. “ابو ایمان المصری” یکی از فرماندهان اصلی گروه تحریر الشام(جبهه النصره سایق) وابسته به سازمان القاعده در درگیری با گروه جهاد گرای “نورالدین زنکی” نزدیک به مواضع ترکیه کشته شده است.

تحول تازه ای که در جبهه عفرین صورت گرفته، توافق نیروهای کرد سوریه با رژیم بشار اسد برای حمایت از کردها در عفرین است.

ارتش سوریه صبح امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تا ساعاتی دیگر، یگان‌های نظامی ارتش سوریه وارد عفرین می‌شوند.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر توافق بین شبه‌نظامیان کرد سوری و ارتش سوریه برای استقرار نظامیان سوری در این منطقه برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ترکیه به سوی عفرین منتشر شده بود.

ورود نیروهای ارتش سوری به عفرین معادلات کنونی جنگ در شمال سوریه میان اراتش ترکیه و کردها را پیچیده تر می کند.

در این رابطه «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه در اظهاراتی از تصمیم ارتش این کشور برای محاصره کامل شهر عفرین در سوریه خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» که در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه سخن می گفت ، اعلام کرد: ظرف چند روز آینده ارتش ترکیه، عفرین را محاصره و عملیات شاخه زیتون سرعت می یابد.

ترکیه از ماه گذشته به بهانه مقابله با گروه های کرد سوری عملیات شاخه زیتون را در خاک سوریه آغاز کرده است.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …