تشدید خشونتهای جنسیتی علیه زنان در افغانستان

عفو بین الملل با انتشار گزارشی مبسوط نسبت به افزایش خشونت های جنسیتی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. در گزارش جدید این سازمان حقوق بشری که بر اساس ۲۶ مصاحبه با قربانیان و بازماندگان خشونت های مبتنی بر جنسیت صورت گرفته شواهد جدیدی از وضعیت حقوق بشری افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت ارائه شده است.

بر مبنای مستندات عفو بین الملل طالبان خانه‌های امن (سرپناه) را تعطیل کرده و با آزاد کردن بسیاری از محکومان خشونت های جنسیتی، نه تنها زنان را در چنین جامعه ای به حال خود رها کرده که زمینه تهدید جان و خشونت ورزی علیه گروههای مدافع حقوق زنان نظیر وکلا، قضات، مقامات دولت سابق و همچنین مددکاران را فراهم کرده است.

انی یس کلمر، دبیر کل عفو بین الملل در باره زنان افغانستان تحت دولت جدید طالبان می گوید: «زنان و دخترانی که از خشونت های مبتنی بر جنسیت نجات یافته اند امروز در افغانستان به حال خود رها شده اند. شبکه حمایتی آنها منحل شده وپناهگاه های آنها دیگر وجود خارجی ندارد.»

عفو بین الملل با اشاره به «بی خردی» طالبان در بازکردن «حساب نشده» درب زندانهای افغانستان از حاکمان جدید این کشور خواسته برای حمایت از زنان و دختران علیه خشونت بیشتر اجازه دهند با بازگشایی دوباره خانه های امن، ارائه سرپناه و خدمات حمایتی به آنها از سر گرفته شود.

یکی از سخنگویان طالبان با تکذیب گزارش عفو بین الملل مسئولیت آزادسازی زندانیان را متوجه رژیم سابق دانسته است. این در حالیست که این سازمان مستنداتی بدست آورده که نشان می دهد طالبان هرجا رفته زندانیان را هم آزاد کرده است. تنها در عرض یک ماه بیش از ۳ هزار زندانی در سراسر افغانستان آزاد شدند. در همین حال گزارشهای معتبر دیگری بدست عفو بین الملل رسیده که نشان می دهد طالبان برخی از بازماندگان خشونتهای جنسیتی را به ندامتگاههایی نظیر زندان پل چرخی در نزدیکی کابل منتقل کرده است.

در همین حال عفو بین الملل از جامعه بین الملل خواسته تا با تامین فوری بودجه خدمات حمایتی به زنان افغانستان، خارج کردن بازماندگان و ارائه کمک به افرادی که در صف اول این نبرد هستند را فراهم کند. این سازمان حقوق بشری همزمان از امارت اسلامی طالبان هم تقاضا کرده تا نسبت به اجرای تعهدات خود در قبال زنان و دختران، بویژه آن دسته از آنها که در معرض خطر خشونت های مبتنی بر جنسیت هستند، جدی باشد.

این در حالیست که حدود ده روز پیش سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به عفو بین الملل گفته بود که «خشونت علیه زنان و دختران طبق موازین شریعت اسلام هیچ جایی در افغانستان ندارد… و زنانی که در معرض خشونت خانگی هستند باید به محاکم مراجعه کنند و دادگاه به عرایض آنها رسیدگی خواهد کرد.»یورونیوز

اینرا هم بخوانید

اعلام جرم دادستانی رژیم علیه برخی فعالان رسانه‌ای در رابطه با گزارش بی بی سی در باره پرونده نیکا شاکرمی

میزان وب سایت قوه قضائیه نوشت: دادستانی تهران علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا …