تجمعات بزرگ و سراسری معلمان در شهرهای مختلف- رئیسی، قالیباف این آخرین پیام است، جنبش فرهنگیان آماده قیام است

امروز ٣٠ بهمن یکی از روز های درخشان در اعتراض جامعه به حکومت چپاول و سرکوب را شاهد بودیم. معلمان در این روز به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان مرحله دوم اعتراضات خود به سیاستهای حکومت در شهرهای مختلف را به جریان انداختند. این تجمعات در تهران مقابل مجلس اسلامی و در شهرها مقابل ادارات کل آموزش و پرورش و در شهرستانها مقابل ادارات آن برگزار شد. معلمان بازنشسته نیز در این تجمعات شرکت داشتند. در این تجمعات حضور زنان مثل همیشه چشمگیر بود.

گزارشات تاکنونی از تجمعات امروز در این شهرها خبر میدهند: تهران، کرج، شیراز، اصفهان، سنندج، اهواز، ایلام، خرمشهر، اراک، یزد، سقز و زیویه، جوانرود، شهرکرد، همدان، اردبیل، شوشتر، سمیرم، زرین دشت، قیر و کارزین، کوهدشت، لنده، کرمان، لنگرود، بابلسر، مریوان، خرم آباد، شوش دانیال، تبریز، ارومیه، شازند اراک، زنجان، زاهدان، اندیمشک، گچساران، آمل، مشهد،

در تهران جمعیت بزرگی در تجمع شرکت داشتند و با شعارهای معلم داد بزن حقتو فریاد بزن ، با اهل قلم هر که در افتاد ور افتاد ، و معلم زندانی آزاد باید گردد فریاد اعتراض خود را بلند کردند. در تجمع تهران معلمان موسوم به کارنامه سبزنیز حضور داشتند و  با شعار ” باز جیباتون بی پول شد، آزموناتون شروع شد” اعتراض خود را به بلاتکلیفی شغلی و اختلاسها اعلام داشتند. در شیراز یکی از معلمان زن در سخنرانی پرشوری از اینکه حق گرفتنی است سخن گفت و سخنان او مرتبا با کف زدن جمعیت پاسخ میگرفت.در ایلام معلمان با شعار “رئیسی، قالیباف این آخرین پیام است، جنبش فرهنگیان آماده قیام است” به حاکمین اولتیماتوم دادند. و در لنگرود عزیز قاسم زاده که قبلا زندانی بود و برای او پرونده سازی امنیتی شده  سخنران بود.

معلم زندانی آزاد باید گردد شعار برجسته این روز بود و شعارهای دیگر عبارت بودند از: “از تهران تا خراسان معلمان در زندان”، “معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن”، ” وعده‌های تو خالی  با دولت پوشالی”، ” آزادی بیاموز… این است کلاس امروز”

بنا بر خبرها در روز 30 بهمن روح الله مردانی (رادا ) معلم و فعال صنفی فرهنگیان در مقابل اداره ی آموزش و پرورش شهرستان دلفان (لرستان )بازداشت شد. در البرز نیز تجمع معلمان مورد یورش نیروهای انتظامی قرار گرفت و در جریان آن بیش از 15 نفر بازداشت شدند که اسامی شماری از آنها عبارتند از: شبنم بهارفر، آزاده مختاری و آجرلو و آقایان جمشیدی، سالمی و شهریاری. معلمان اعلام کرده اند که این سرکوبگری ها تاثیری بر عزم و اراده آنها برای ادامه  اعتراضاتشان ندارد . یک خواست فوری آنها  آزادی فوری همکاران دربند و بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای آنان است. 

به مناسبت تجمع سراسری سی ام بهمن ماه قطعنامه ای از سوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان انتشار یافته است که در آن خواستهای سراسری معلمان اعلام شده است. این قطعنامه چتر اتحاد سراسری معلمان حول خواستها و مطالباتشان است و در تجمعات آنها قرائت شد. دراین قطعنامه ضمن اشاره به پاسخ نگرفتن خواستهای معلمان بعد از یکسال اعتراض و مبارزه و به محاق رفتن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و اجرایی نشدن کامل طرح رتبه بندی به تاراج رفتن صندوق ذخیره فرهنگیان اعتراض شده است.  در این قطعنامه همچنین معلمان به سیاستهای ویرانگر خصوصی سازی و پولی سازی آموزش و پرورش و تبعیض آموزشی اعتراض کرده و بر حق تحصیل رایگان برای همه کودکان تاکید میکنند. در ادامه این قطعنامه با برشمردن ادامه بازداشتها و مواردی از دستگیریها به ادامه سیاست سرکوب و ارعاب حکومت اعتراض شده و از جمله در آن به  این موارد اعتراض شده است: ادامه حبس اسماعیل عبدی و سایر معلمان دربند، اجرای حکم زندان لطیف روزیخواه طی روزهای گذشته که در شرایط کرونایی منجر به بیماری وی شده‌است،  صدور حکم ۴ سال و ۶ ماه زندان برای جعفر ابراهیمی و تشدید فشار بر شعبان محمدی و جلوگیری نیروهای امنیتی و انتظامی از دیدار فعالان صنفی از سراسر کشور با مسئولان شهر مریوان و خانواده وی.

قطعنامه، حرکت سرکوبگرانه نیروی انتظامی برای ممانعت از دیدار فعالین صنفی از خانواده شعبان محمدی را نشانه استیصال دانسته و مینویسد:” آنان گمان می‌کنند که می‌توانند جنبش معلمان را مرعوب کنند غافل از اینکه همان زمانی که آنان تعدادی از فعالان صنفی را مجبور می‌کردند کردستان را ترک کنند معلمان از راه‌های مختلف خود را به مریوان رساندند هم با خانواده معلم زندانی دیدار و اعلام همبستگی کردند هم به فرماندار مریوان پیام رساندند که ما در هیچ شرایطی مرعوب نمی‌شویم و هر نوع بازداشت و صدور حکم زندان و احضار و پرونده‌سازی مانع مطالبه‌گری ما نخواهد شد. چرا که شورای هماهنگی بر عهد و پیمان خود با معلمان استوار است.”. در پایان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در قطعنامه خود خطاب به حاکمیت بر خواستهای فوری معلمان تاکید کرده و اولتیماتوم میدهد:

۱. اگر قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا نگردد.

۲. اگر لایحه رتبه‌بندی مطابق با خواسته اکثریت معلمان در سال ۱۴۰۰ عملیاتی نشود و بودجه آن برای سال آینده مشخص و معین نگردد.

۳. اگر دولت و مجلس به دنبال برنامه‌های غارتگرانه برای صندوق ذخیره فرهنگیان باشند و مالکیت معلمان به صندوق را نپذیرند.

۴. اگر امنیت شغلی نیروهای غیررسمی، خریدخدماتی و خدمتگزاران تامین نگردد و پاداش بازنشستگان ۱۴۰۰ پرداخت نشود.

۵. اگر همچنان سیاست‌های پولی‌سازی ادامه یابد و دست حاکمیت در جیب والدین دانش‌آموزان باشد و حقوق دانش‌آموزان تامین نگردد.

۶. اگر معلمان زندانی آزاد نشده و معلمان اخراجی بر سر کار خود بر نگردند و احکام صادر شده علیه معلمان لغو نگردد و احضار فعالان صنفی و پرونده‌سازی‌ها ادامه داشته باشد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعتراضات خود را به اشکال متفاوت و گسترده‌تر ادامه خواهد داد. “. بدنبال این اولتیماتوم شورای هماهنگی از تمام ارکان قدرت خواستار این شده است که بیش از این در مقابل اراده آنان نایستند و به مطالبات معلمان بازنشسته و شاغل تن دهند.

خواستهای معلمان، خواستهای همه مردم است و حزب کمونیست کارگری ایران ضمن حمایت قاطع از خواستها و مبارزات آنان همه بخش های جامعه را به حمایت فعال از اعتراضات معلمان و مطالبات آنها فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ١٩ فوریه ۲۰۲۲

فیلم ها و تصاویری از اعتراضات

تبریز

ارومیه

تهران

رشت

مشهد

اراک

خرم آباد

اردبیل

شیراز

یزد



اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …