تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو و درخواست توافق فوری آزادی گروگان‌ها

در پی کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی در غزه، صدها هزار نفر در اسرائیل به خیابان‌‌ها آمدند و خواستار توافق فوری برای آزادی گروگان‌ها شدند. معترضان از آغاز اعتصاب گسترده از صبح دوشنبه ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور) خبر داده‌اند.

فشارها بر دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای توافق فوری آزادی گروگان‌ها افزایش یافته است. در پی کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی در تونل‌های شهر رفح در غزه، شامگاه یکشنبه اول سپتامبر (۱۱ شهریور) صدها هزار نفر در شهرهای مختلف اسرائیل به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهای اعتراضی، خواهان توافق فوری برای آزادی گروگان‌های باقیمانده شدند.

رسانه‌های اسرائیلی شمار تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف اسرائیل را حدود نیم میلیون نفر تخمین زده‌اند. تایمز اسرائیل نیز گزارش داده که در این تظاهرات که یکی از بزرگ‌ترین تجمعات اعتراضی علیه دولت اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه تا کنون بوده، تنها در تل‌آویو حدود ۳۰۰ هزار نفر به خیابان آمدند.

معترضان با سر دادن شعارهایی از جمله “اکنون! اکنون!” و “آن‌ها را زنده می‌خواهیم” از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور ‌خواستند که به منظور نجات جان گروگان‌های باقیمانده در دست گروه تروریستی حماس، هر چه سریع‌تر به توافق برسد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، تظاهرکنندگان در تل‌آویو یکی از بزرگراه‌های این شهر را به مدت سه ساعت بستند. رسانه‌های اسرائیلی همچنین از وقوع درگیری‌های پراکنده میان پلیس و تظاهرکنندگان در این بزرگراه خبر دادند. بر اساس این گزارش‌ها تعدادی از معترضان در این درگیری‌ها بازداشت شدند و تعداد بازداشتی‌های تظاهرات روز یکشنبه به بیش از ۳۰ تن رسیده است.

فراخوان اعتصاب سراسری

در همین راستا رسانه‌های اسرائیلی از آغاز اعتصاب گسترده از صبح روز دوشنبه ۲ سپتامبر خبر داده‌اند. فراخوان این اعتصاب را بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اسرائیل به نام هیستدروت صادر کرده و هدف از آن، افزایش فشار بر دولت نتانیاهو برای خاتمه جنگ و توافق بر سر آزادی گروگان‌ها عنوان شده است.

شهرداری اورشلیم نیز اعلام کرده که دوشنبه ۲ سپتامبر کارکنان این شهرداری به همراه کارکنان شهرداری‌های چند شهر دیگر در همدردی با خانواده گروگان‌ها دست به اعتصاب نیمه‌روزه خواهند زد.پیش از این، یائیر لاپید رهبر مخالفان دولت اسرائیل در واکنش به خبر کشف اجساد گروگان‌ها و در انتقادی شدید از نتانیاهو و کابینه‌اش خواستار برگزاری اعتصاب عمومی شده بود.

لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل همچنین از شهروندان اسرائیلی خواسته بود که در طول روز در یک تظاهرات بزرگ در تل‌آویو شرکت کنند. او همچنین از بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اسرائیل و شرکت‌ها خواسته بود تا به اعتصابات عمومی بپیوندند. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

گزارش تجمعات در دومین سالروز قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در شهرهای مختلف در خارج کشور

روز شنبه ١٤ سپتامبر تجمعات و راهپیمایی بمناسبت دومین سالروز قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی …